AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
آنتی‌بادی؛ یافته‌های جدید درباره تفاوت آنتی‌بادی ایجاد‌شده در واکسن‌ها

یافته‌های جدید درباره تفاوت سطوح آنتی‌بادی ایجاد‌شده در مقایسه واکسن‌ها

مدرنا موثر‎‌تر از فایزر؟

یافته های محققان می‌گوید این تفاوت سطح آنتی‌بادی می‌تواند به این دلیل باشد که دوز بیوتکنولوژی دانشگاه کمبریج حاوی RNA بیشتری است. برای دومین بار در چهار روز، محققان دریافتند که واکسن مدرنا برای مقابله با کرونا‌ویروس سطوح آنتی‌بادی بسیار بالاتری را در گیرندگان نسبت به واکسن فایزر ایجاد می‌کند .

به گزارش بوستون‌گلوب، بر اساس مطالعه محققان دانشگاه ویرجینیا که روز پنجشنبه منتشر شد، واکسن فایزر تقریباً 50 درصد سطح پایین‌تری از آنتی‌بادی را در افراد مسن تحریک می کند. در مقابل، نتایج نشان می‌دهد، واکسن مدرنا بدون در نظر گرفتن سن، سطوح یکسانی از آنتی‌بادی را در بدن گیرندگان ایجاد می‌کند.

بعد از مقایسه مشابه واکسن‌های دو ‌دوز، در تقریباً 2500 کارمند یک مرکز بیمارستانی در بلژیک که دوشنبه در JAMA منتشر شد، یافته های مطالعه آزمایشگاهی جدید روی 167 شرکت کننده نیز نشان می‌دهد که واکسن مدرنا حاوی بیش از سه برابر ماده فعال نسبت به فایزر است. هر دوز مدرنا دارای 100 میکروگرم RNA (پیام رسان جهت تحریک پاسخ ایمنی ) بوده، در حالی که RNA در هر دوز فایزر 30 میکروگرم است.

اما دکتر جفری ام ویلسون، محقق اصلی مطالعه در دانشگاه ویرجینیا، می‌گوید عوامل دیگری ممکن است در سطوح مختلف آنتی‌بادی تحریک شده توسط واکسن‌ها نقش داشته باشند، از جمله تفاوت‌های جزئی در فرمول‌ها.

به گفته وی، هر دو واکسن بسیار موثر هستند اما تحقیقات بیشتر نشان داده که واکسن مدرنا ممکن است برای افراد 50 سال به بالا مناسب‌تر باشد.

ویلسون، ایمونولوژیست و متخصص آلرژی می‌گوید: «ما در واکسن‌های مدرنا و فایزر تفاوت‌هایی دیده‌ایم، اما بیشتر تفاوت زمانی مشخص می‌شود که شما به موارد قدیمی نگاه می‌کنید. به بیان دیگر ممکن است زیرگروه‌هایی از جمعیت وجود داشته باشند که دریافت یک واکسن نسبت به واکسن دیگر تأثیر بهتری روی آن‌ها داشته است.»

اگرچه همه‌گیری کرونا‌ویروس بیش از یک سال‌و‌نیم به طول انجامیده است، دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند سطح ایمنی مورد نیاز برای محافظت از فرد در برابر ویروس را به طور قطعی مشخص کنند. به گفته ویلسون عملکرد واکسن در بدن بسیار پیچیده تر از لوله آزمایش است.

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :