AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
واکسیناسیون چند‌باره علیه کرونای دلتا و ابهام‌ درباره ضرورت آن

آیا یک دوز واکسنِ اضافه نیاز است؟

نیویورک‌تایمز- در حالی که F.D.A. به طور کامل واکسن‌های کووید 19 را تأیید می‌کند، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و آژانس‌های بهداشت عمومی برای توصیه دوزهای اضافی و استفاده از واکسن خارج از چهارچوب تأیید شده، آزاد خواهند بود. با این حال، تزریق واکسن اضافه به افراد واکسینه شده نباید به از بین‌رفتن دوزهایی منجر شود که قرار است به واکسینه نشده‌ها و آسیب‌پذیرترین افراد در سراسر جهان برسد. زیرا واکسیناسیون تنها راهی است که می‌تواند جان انسان‌ها را در برابر کرونا ویروس نجات دهد. در حال حاضر تنها 0.3 درصد از کل واکسیناسیون در کشورهای کم درآمد انجام شده است.

گسترش کرونای دلتا و افزایش گزارش‌ها در مورد عفونت‌های این سویه جدید از کرونا‌ویروس، سؤالاتی در مورد اینكه آیا واكسینه شده‌ها نیاز به دوز تقویت‌كننده دارند را ایجاد می‌كند. برای آمریکایی‌هایی که واکسن‌های فایزر یا مدرنا را دریافت کرده‌اند، این ابهام می‌تواند به معنای تزریق دوز سوم باشد. برای افرادی که واکسن جانسون را دریافت کرده‌اند، هم دوز تقویتی به معنای تزریق دوم همان واکسن تلقی می‌شود.

برخی از مراکز واکسیناسیون در حال حاضر دوزهای اضافی را ارائه می‌دهند. اداره بهداشت عمومی سانفرانسیسکو به افرادی که واکسن جانسون را دریافت کرده‌اند اجازه می‌دهد دوز دیگری هم بزنند. کشورهایی مانند بریتانیا ، فرانسه ، اسرائیل و آلمان دوزهای اضافی برای گروه‌های خاصی مانند افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی بدنشان را پایین است،ارائه می‌دهند.

ما معتقد هستیم عبارت تقویت کننده اصطلاح مناسبی برای توصیف این دوزهای اضافی نیست زیرا برای بسیاری از مردم این کلمه می‌تواند به معنی تزریق تقویت‌کننده سالانه باشد، همانطور که برای آنفولانزا واکسیناسیون سالانه توصیه می‌شود. بنابراین ما فکر نمی‌کنیم که همه به واکسیناسیون سالانه کووید 19 نیاز خواهند داشت. یکی از سؤالات مهم پیرامون واکسن کرونا این است که آیا مردم دوز مناسب واکسن را برای بهترین محافظت و ایمنی در برابر ویروس کرونا دریافت می‌کنند و آیا دوزهای متعدد بهتر از یک یا دو دوز است؟

اینها سؤالاتی است که دانشمندان باید تحقیقات خود را بر روی آن متمرکز کنند و مردم نیز باید خود را برای دستورالعمل های واکسیناسیونی آماده کنند که بواسطه تحقیقات بیشتر دانش پزشکی را تغییر می‌دهد.

پاسخ را اینگونه می‌توان داد: تنها واکسنی که افراد به صورت تک دوز دریافت می‌کنند، تب زرد است. این در حالی است که دو دوز واکسن برای سرخک، اوریون، سرخجه، آبله مرغان، هپاتیت A، مننژیت و ویروس پاپیلومای انسانی ارائه می‌شود. به علاوه، سه دوز یا بیشتر در واکسن فلج اطفال و دیفتری-کزاز-سیاه‌سرفه ارائه می‌شود. در بزرگسالان، دو نوع واکسن ذات‌الریه را با هم مخلوط کرده و مطابقت می‌دهیم.

بنابراین چرا چنین اطمینان اولیه‌ای در مورد تک دوز میزان کم برای واکسن جانسون وجود داشت؟

اهداف ایجاد واکسن تک‌دوز Covid-19 خاص بوده است. چنین واکسنی نه تنها زنجیره تأمین را ساده می‌کند، بلکه عادلانه‌تر است. زیرا برای بسیاری از افراد برنامه‌ریزی و تعیین تاریخ یک‌باره واکسیناسیون را بسیار آسان‌تر می‌دانند. اما با ظهور انواع مختلفی از جهش کرونا‌ویروس مانند کرونا‌دلتا، این سؤال در میان دانشمندان بوجود آمده است که آیا دوز واحد برای همه در دراز‌مدت کافی است؟ اطلاعات موجود تاکنون واضح و روشن نبوده‌است، اما به احتمال زیاد گروه های خاصی که واکسن جانسون را دریافت کرده‌اند به بیش از تک‌دوز نیاز خواهند داشت.

شرکت سازنده واکسن جانسون قبلاً دوزهای مختلف این واکسن را مورد مطالعه قرار داده است، از جمله مقایسه دوز کم در مقابل دوز بالا و همچنین تجویز تزریق تک دوز در مقابل دو دوز در مراحل پایانی آزمایشی؛ که نتایج آن به زودی ارائه می‌شود. این داده‌های جدید ممکن است نحوه تزریق واکسن جانسون را در آینده تغییر دهد. مطالعات حیوانی و انسانی بر روی واکسن نشان داده که دو دوز پاسخ ایمنی قوی‌تری نسبت به یک دوز واحد ارائه می‌دهد.

سایر واکسن‌های کووید 19 که از فناوری مشابه جانسون استفاده می‌کنند، مانند واکسن Oxford-AstraZeneca و واکسن Sputnik V ، از ابتدا به عنوان واکسن دو دوز عرضه شدند.

دلایل ارائه واکسن کرونا با دوزهای متعدد

یکی از دلایل ارائه واکسن کرونا با دوزهای متعدد این است که سیستم ایمنی بدن، تماس‌های مکرر با ویروس را به عنوان تهدیدی فزاینده تشخیص می‌دهد که می‌تواند به بدن در تقویت توانایی خود برای مبارزه با ویروس مهاجم کمک کند. به همین دلیل است که سیستم استاندارد واکسن قدیمی مدارس اغلب تجویز حدودی دوزهای یک، سه و شش ماه بوده است.

هنگامی که انجمن غذا و دارو F.D.A مجوز استفاده اضطراری از واکسن‌هایPfizer ، Moderna و Johnson & Johnson را صادر کرد،  ارائه این واکسن‌ها با دوزهایی که شرکت‌ها در آزمایشات بالینی مرحله آخر انجام داده‌ بودند، همراه شد. اما در حالی که F.D.A. این واکسن‌ها را برای تأیید کامل ارزیابی می‌کند، باید بهترین رویه ارئه دوزها را تعیین کند. در شرایط فعلی این ارزیابی پیچیده‌تر شده است. اکنون  F.D.A. باید بررسی کند که آیا افرادی که جانسون دریافت کرده‌اند ممکن است به دوز دوم واکسن Pfizer یا Moderna احتیاج داشته باشند و آیا افرادی که واکسن mRNA دریافت کرده‌اند احتمال دارد روزی به دوز سوم برای محافظت در برابر کرونا‌ دلتا و انواع دیگر جهش‌های ویروس نیاز داشته باشند و اگر چنین است، کدام گروه از افراد؟

در حالی که گزارش‌هایی از عفونت‌های بعد از واکسیناسیون در همه واکسن‌ها وجود دارد؛ با این حال درگیری‌های شدید – که در آن افراد در بیمارستان بستری یا بر اثر بیماری جان خود را از دست بدهند – بسیار نادر است. اکثر موارد بیماری‌های شدید پس از واکسیناسیون شامل سالمندان مستقر در مراکز نگه‌داری از این گروه می‌شود که توسط کارکنان واکسینه نشده آلوده شده‌اند. در حال حاضر واکسیناسیون بیشتر پرسنل خانه سالمندان منطقی‌تر از تزریق دوزهای بیشتر به سالمندان است اما ممکن است در برخی موارد دوزهای اضافی مورد نیاز باشد.

افراد دارای نقص شدید ایمنی – مانند دریافت کنندگان پیوند اعضا – نیز پاسخ ضعیف‌تری به واکسیناسیون نشان داده‌اند و مطالعات نشان می‌دهد که دوز سوم واکسن mRNA (مانند واکسن های Pfizer یا Moderna) می‌تواند حفاظت آن‌ها را در برابر ویروس کرونا افزایش دهد.

F.D.A. در این میان می‌تواند دوزهای اضافی را برای گروه‌های پرخطر توصیه کند که بیشترین بهره را از روند واکسیناسیون ببرند. به علاوه اگر این بهترین روش باشد، افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند نیز ممکن است نیاز به دوز جدید داشته باشند. امیدواریم F.D.A. این ابهامات را روشن کند؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد که این نهاد ممکن است برنامه‌ای برای تزریق‌های بعدی تا اوایل ماه سپتامبر داشته ‌باشد که آن تلاش سریع برای تجویز دوزهای اضافی برای آمریکایی‌هایی است که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.

واکسیناسیون تنها راهی است که می‌تواند جان انسان‌ها را در برابر کرونا ویروس نجات دهد.

در حالی که F.D.A. به طور کامل واکسن‌های کووید 19 را تأیید می‌کند، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و آژانس‌های بهداشت عمومی برای توصیه دوزهای اضافی و استفاده خارج از چهارچوب تأیید شده، آزاد خواهند بود. با این حال، تزریق واکسن اضافه به افراد واکسینه شده نباید به از بین‌ رفتن دوزهایی منجر شود که قرار است به واکسینه نشده‌ها و آسیب‌پذیرترین افراد در سراسر جهان برسد، زیرا واکسیناسیون تنها راهی است که می‌تواند جان انسان‌ها را در برابر کرونا ویروس نجات دهد. در حال حاضر تنها 0.3 درصد از کل واکسیناسیون در کشورهای کم درآمد انجام شده‌ است.

به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی خواستار توقف موقت استفاده از واکسن‌های اضافه کووید 19 برای واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند شد. با این استدلال که تمرکز باید روی دریافت اولین دوز در کشورهایی باشد که قادر به محافظت از کارکنان سیستم بهداشت و درمان و افراد مسن نیستند. ما هم با این رویکرد موافقیم.

اطمینان از دسترسی همه افراد در سراسر جهان به واکسن باید اولین و بالاترین اولویت باشد، زیرا مصونیت جمعی نیز بهترین راه برای محافظت از افراد است. فقط در این صورت است که می‌توان با خیال آسوده توصیه کرد، به افراد واکسینه‌شده دوزهای اضافه ارائه شود.

به هر حال ما باید آمادگی پذیرش این موضوع را داشته باشیم که برخی از گروه‌ها ممکن است در نهایت به یک دوز اضافه از واکسن کرونا برای محافظت کامل نیاز داشته باشند.

 

*دکتر گوندر متخصص بیماری‌های عفونی و اپیدمیولوژیست است که در هیئت مشاوران جو بایدن در زمینه کرونا ویروس خدمت کرده‌است. دکتر مور استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در مرکز پزشکی ویل کرنل است و دکتر دل‌ریو استاد برجسته پزشکی و بیماریهای عفونی در دانشگاه اموری است.

سلین گوندر – جان پی مور – کارلوس دل ریو*

دسترسی به مقاله اصلی

 

 

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :