AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
سن مناسب برای عمل لیزیک چشم – مراقبت ها و نکات مهم عمل لیزیک چشم

آسیب به قرنیه و عدسی چشم باعث تاری دید افراد می‌شود. در مواقعی تاری دید به قدری زیاد است که بینایی را مختل می‌کند. امروزه و با پیشرفت پزشکی برای اصلاح مشکلات بینایی و عیوب انکساری روش‌های متعددی وجود دارد. در بین روش‌های موجود جراحی لیزیک شهرت بیشتری دارد. سن مناسب برای عمل لیزیک چشم عاملی مهم در تصمیمات پزشکان مبنی بر انجام جراحی است.

پیش از انتخاب لیزیک به عنوان روش درمان، باید اطلاعاتی را درباره این روش کسب کنید. برخی اطلاعات مهم عبارتند از سن مناسب برای انجام عمل و نکات مهم قبل و بعد جراحی. در این راه مشاوره با چشم پزشک بسیار مفید است. در مقاله پیشرو هر آنچه که باید در مورد این شیوه درمان مشکلات چشمی بدانید، برای آشنایی شما خوانندگان گرامی شرح داده شده‌است.

عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم (Lasik Surgery ) یکی از عمل‌های جراحی چشم است که توسط لیزر روی چشم انجام می‌شود. این عمل جراحی برای بهبود نزدیک بینی (myopia )، دوربینی (hyperopia ) و آستیگمات موثر است. پس از انجام این روش درمانی بیمار برای همیشه نیازی به استفاده از عینک ندارد.

عمل جراحی لیزیک با استفاده از پرتوهای لیزر سطح قرنیه چشم را می‌تراشد. با اصلاح فرم قرنیه چشم نور رسیده به چشم به صورت مناسب روی شبکیه متمرکز می‌شود.

همچنین برای اینکه بیمار دردی را در حین لیزیک چشم حس نکند، از بی‌حسی در طول عمل استفاده می‌شود. مدت زمان لازم برای انجام این جراحی نیز روی هر یک از چشم‌ها در حدود 5 دقیقه است که به صورت سرپایی صورت می‌گیرد. اولین نتایج عمل که بهبود بینایی است، معمولا پس از 24 ساعت نشانه‌های خود را نمایان می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:تأثیر دیابت بر چشم | دیابت با چشم‌ها چه‌ کار می‌کند؟

روش انجام عمل لیزیک چشم

سلامت چشم‌ها چرا مهم است؟

سلامت چشم‌ها مسئله‌ای است که بسیاری از افراد به آن اهمیت نمی‌دهند. این اشخاص هنگامی که دیگر دیر شده‌است، به فکر درمان مشکلات چشمی خود می‌افتند. فعالیت‌های مختلفی مانند استفاده از عینک نامناسب، خوابیدن به همراه لنزهای چشمی و کار کردن بیش از حد با کامپیوتر آسیب‌های جبران‌ناپذیری به چشم‌ها وارد می‌کنند.

از آنجایی‌که قدرت بینایی یکی از حواس پنج‌گانه انسان به شمار می‌رود، باید همواره مراقبت لازم را در مورد چشم‌ها به عمل آورید. بروز علائم و تغییرات ناگهانی در هر یک از اعضای بدن نشان‌دهنده مشکلی در آن بخش از اندام است. این موضوع درباره چشم‌ها نیز صادق است و مشکلات آن به موقع رسیدگی شود. در این میان سن مناسب برای لیزیک چشم عاملی مهم در میزان موفقیت این عمل به شمار می‌رود.

برای مثال اگر دائما با مشکل گل مژه درگیر هستید، حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنید. زیرا این علائم ممکن است که نشانه وجود سرطان در غده‌های چربی باشد.

عمل لیزیک چشم چگونه انجام می‌شود؟

جراح پیش از جراحی لیزیک علاوه بر معاینه چشم در مورد سوابق پزشکی شما سوالاتی را مطرح می‌کند. همچنین او آزمایشاتی مانند اندازه‌گیری ضخامت قرنیه، بررسی وجود انکسار (وجود بیماری‌هایی مانند نزدیک‌بینی، پیرچشمی و آستیگمات) و سنجش فشار چشم را نیز انجام می‌دهد. نکته مهم دیگری که پزشک در این حین مدنظر قرار می‌دهد، سن مناسب برای عمل لیزیک چشم است.

همچنین به خاطر داشته باشید که حداقل 3 هفته قبل از ارزیابی از لنزهای تماسی استفاده نکنید. همین‌طور حداقل 3 روز پیش از عمل نیز هیچ لنزی بکار نبرید. در روز جراحی نیز علاوه بر میل کردن یک وعده غذایی سبک تمام داروهای تجویزی پزشک را نیز بخورید.

چشم پزشک در شروع جراحی لیزیک چشم به منظور بی‌حسی موضعی از قطره‌های مخصوص استفاده می‌کند. همچنین در صورت نیاز مصرف یک آرام‌بخش ضعیف نیز توصیه می‌شود.

پزشک برای ایجاد فلپ نازک در قرنیه چشم ابزاری به نام میکروکراتوم یا لیزر فمتوسکند را بکار می‌برد. سپس او غشای نازکی از قرنیه را با استفاده از این لیزر برمی‌دارد و از لیزر دیگری برای احیای بافت زیرین آن استفاده می‌کند. متخصص پس از انجام این‌کار و در انتهای عمل جراحی،  فلپ را در جای خود قرار می‌دهد.

کل مراحل عمل جراحی لیزیک چشم حدود 20 دقیقه طول می‌کشد. همچنین بهتر است که فردی همراه بیمار حضور داشته باشد که پس از جراحی او را به منزل بازگرداند.

شاید این مطلب برای شما جالب باشد:درمان خشکی چشم در طب سنتی: بررسی علائم + معرفی 12 راهکار فوق‌العاده

میکروکراتوم

عمل لیزیک چشم برای درمان چه بیماری‌هایی است؟

عمل لیزیک برای سلامت چشم و درمان عیوب انکساری قرنیه درمان مناسبی است. در چشم‌هایی با این عیوب نور به شکل مناسب روی شبکه متمرکز نمی‌شود و دید تار است. این عمل جراحی مشکل آستیگمات چشم‌ها را نیز به طور کامل رفع می‌کند و اثری دائمی روی چشم‌ها دارد.

همچنین لیزیک برای افرادی که مشکل نزدیک‌بینی دارند و از عینک یا لنز استفاده می‌کنند، بکار می‌رود. این روش درمانی برای تصحیح دوربینی نیز کاربرد دارد.

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم چه سنی است؟

یکی از موارد مهم برای لیزیک چشم توجه به سن بیمار است. مناسب‌ ترین سن برای لیزیک چشم بین 18 تا 21 سالگی است. بنابراین برای انجام این عمل فرد باید حداقل 18 سال و حداکثر 50 سال سن داشته باشد.

ضعف بینایی در افراد کم سن و سال از حدود 13 تا 18 سالگی شروع می‌شود و پس از این سن ثابت می‌ماند. در این زمان نوجوان از عینک برای رفع مشکلات بینایی خود استفاده می‌کند. همچنین پزشکان نیز تا قبل از 18 سالگی عمل لیزیک را برای درمان بیماری‌های چشمی کودکان و نوجوانان انجام نمی‌دهند.

سن مناسب لیزیک چشم- اهمیت سن در عمل لیزیک

اهمیت سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

برای دستیابی به نتیجه مطلوب و عدم بازگشت نمره چشم بعد از عمل جراحی نیاز است که نمره چشم بیمار حداقل 6 ماه ثابت بماند. از این رو شرایط سنی برای عمل جراحی لیزیک چشم مهم است.

دلیل وجود شرایط سنی حداقل 18 سال این است که عیوب انکساری چشم مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات ثابت شود.

برای مثال افرادی که در سنین جوانی و اوایل بزرگسالی برای درمان مشکلات نزدیک‌بینی لیزیک چشم می‌کنند، احتمال دارد که عوارض چشمی آن‌‌ها وخیم‌تر شود. زیرا چشم فرد تا سن 18 سالگی دائما در حال رشد است و اگر عملی روی آن صورت گیرد، بهبودی موقت است. در این صورت این فرد مجبور است که در سال‌های آتی جراحی‌های دیگری را روی چشم خود نیز انجام دهد.

بهتر است که دو سال قبل از انجام جراحی با لیزر به طور مداوم تحت نظر پزشک قرار گیرید. همچنین یک سال قبل از این عمل نیز تغییرات نمره چشم خود را ثبت کنید.

برای افراد نزدیک به 40 سال به بالا که دچار پیرچشمی نیز هستند، عمل لیزیک مناسب نیست. زیرا این مشکل نیز روند طبیعی افزایش سن است و به مرور افزایش می‌یابد. اما اگر مشکل ضعف بینایی از پیرچشمی نباشد، 50 سالگی نیز سن مناسب برای عمل لیزیک چشم محسوب می‌شود.

چه زمانی بهترین زمان انجام عمل لیزیک چشم است؟

بهترین زمان برای انجام لیزیک چشم تابع فاکتورها و عوامل زیر است:

  • فرد باید قبل از لیزیک چشم به عفونت‌ها و بیماری‌های چشمی مبتلا نباشد؛
  • نمره چشم بیمار باید طی یکسال گذشته ثابت باشد و تغییری در آن ایجاد نشود؛
  • بررسی نتایج یک سری از معاینات و آزمایشات پاراکلینیک بهترین زمان انجام عمل را تعیین می‌کند؛
  • بهترین سن برای عمل لیزیک را در نظر بگیرید؛
  • وضعیت طبیعی چشم باید بررسی شود که آیا توانایی احیای بافت چشم را دارد یا خیر؛
  • فرد بیمار نباید مشکلاتی مانند خشکی چشم، عفونت و صدمات چشمی حاد داشته باشد؛
  • اگر بیمار دارای بیماری‌هایی مانند آب مروارید یا آب سیاه (گلوکم ) است، ابتدا باید این عارضه برطرف شود. سپس برای اصلاح بینایی بیمار اقداماتی صورت گیرد؛
  • همچنین برای افرادی که قطر مردمک چشم آن‌ها بیش از حد نرمال است، لیزیک مناسب نیست. زیرا در صورت انجام جراحی فرد احتمال دارد که دچار عوارضی مانند خیرگی بیش از حد طبیعی به نور شود؛
  • یکی از فاکتورهای مهم برای بررسی زمان مناسب لیزیک چشم ضخامت مناسب قرنیه است. برای افرادی با قرنیه نازک لیزیک توصیه نمی‌شود.
  • افراد سالمند یا بیمارانی با مشکل پیرچشمی سن مناسب برای عمل لیزیک چشم را از دست داده‌اند؛

افراد سالمند نمیتوانند عمل لیزیک چشک انجام دهند

  • اشخاصی با نمره چشم بسیار بالا شرایط لازم برای لیزیک چشم را ندارند. انجام این عمل برای این افراد ریسک جراحی بالایی دارد؛
  • بهترین زمان برای لیزیک چشم هنگامی مشخص می‌شود که فرد دچار بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا نباشد. همچنین افرادی با ضعف سیستم ایمنی و عدم توانایی در ترمیم بدن نیز برای این جراحی با مشکلاتی روبرو هستند؛
  • بهترین زمان برای لیزیک در خانم‌های باردار پس از دوران بارداری و ثابت ماندن نمره چشم آن‌ها است؛
  • لیزیک برای افرادی مانند ورزشکاران که امکان اصابت ضربه به سر آن‌ها وجود دارد و همچنین افرادی با فعالیت‌های جسمانی سخت توصیه نمی‌شود.

مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک چشم

مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک چشم نیز مانند هر عمل جراحی دیگری بسیار مهم است. لیزیک چشم پس از چند روز به طور کامل بهبود می‌یابد. در این مدت قرنیه دچار التهاب می‌شود و کمی تاری دید به وجود می‌آید.

برخی از اقدامات لازم برای دستیابی به بهبودی کامل پس از جراحی لیزیک چشم عبارتند از:

  • به یاد داشته باشید که در روز اول بعد از جراحی به هیچ عنوان از تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر استفاده نکنید. همچنین در این روز برنامه‌های تلویزیونی موردعلاقه خود را نبینید؛
  • پس از مرخص شدن از بیمارستان اصلا رانندگی نکنید و استراحت کافی داشته باشید؛
  • به مدت یک روز پس از جراحی لیزیک چشم از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنید. برای رفت و آمد خود از خانواده یا دوستان خود کمک بگیرید؛
  • در هفته اول موقع خواب از محافظ چشمی یا عینک محافظ استفاده کنید؛
  • درصورتی‌که پانسمان از چشم شما افتاد، چشم خود را بسته نگه دارید و با پزشک خود تماس بگیرید. به هیچ وجه لنز روی چشم خود را دستکاری نکنید؛
  • قطره‌های چشمی خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید؛

استفاده از قطره چشم بعد از عمل لیزیک چشم

  • چند روز اول پس از جراحی به دلیل حساسیت چشم به نور در منزل و در هفته‌های پس از آن در بیرون از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید؛
  • در ماه‌های اول جراحی اجسام سنگین بلند نکنید و چشم خود را نمالید؛
  • حداقل تا دو هفته پس از عمل از آرایش لبه پلک‌ها و اطراف چشم و استفاده از لنزهای آرایشی بپرهیزید؛
  • چشمان خود را تا زمان برداشتن لنز پانسمان توسط پزشک نشویید؛
  • مصرف دخانیات و حضور در مکان‌هایی که دود سیگار، قلیان و سایر دخانیات وجود دارد، به مدت 2 هفته ممنوع است؛
  • احساس سوزش و ریزش اشک در چند روز اول عادی است. برای رفع این مشکل از مسکن یا قطره چشم طبق دستور پزشک استفاده کنید.

 

کلام پایانی

عمل لیزیک چشم روشی موثری است که برای اصلاح برخی از مشکلات بینایی استفاده می‌شود. فاکتورهای مهمی مانند سن مناسب برای عمل لیزیک چشم در انتخاب این روش به عنوان راهی برای درمان مشکلات چشم موثر است. به همین دلیل در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره لیزیک چشم مطرح شده‌است. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و گرفتن وقت ویزیت با کارشناسان ما در مرکز سلامت نسیم تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری این پست