AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
آنتی بادی واکسن کرونا و تئوری جاودانگی

مصونیت در‌برابر کرونا‌ویروس با آنتی بادی می‌تواند طولانی‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید باشد

تئوری جاودانگی آنتی بادی‌ واکسن کرونا

در سراسر جهان نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید مصونیت از ابتلای ویروسی به بیماری همه‌گیر کووید19 مدت زمان زیادی پس از انجام واکسیناسیون باقی نمی‌ماند. به بیان دیگر آنتی بادی ایجاد شده با تزریق واکسن، چندان طولانی نیست.

آنتی بادی‌ها چقدر عمر می‌کنند

در حال حاضر اسرائیل حدود پنج ماه از واکسیناسیون اکثریت جمعیت خود در یکی از بدترین موج‌های جهش کرونا‌ویروس را گذرانده و در ایالات متحده، مقامات بهداشتی توصیه می‌کنند که هشت ماه پس از تزریق واکسن کرونا، باید یک دوز تقویتی یا یادآور به اقشار مختلف جامعه تزریق شود. با این حساب، سوالی که هنوز پاسخ قطعی برایش داده نشده این است که ایمنی بدن پس از دو دوز واکسن چقدر طول می‌کشد؟ شش ماه یا بیشتر؟ و در آن مرحله، چه میزان مصونیت از ابتلا در بدن باقی می‌ماند؟ علی البلدی ایمونولوژیست در دانشگاه واشنگتن می‌گوید همه چیز بستگی به نوع ایمنی دارد که شما در مورد آن صحبت می‌کنید. شش ماه پس از واکسیناسیون، بدن شما ممکن است بیش از آنچه تصور می‌کنید برای مقابله با ویروس کرونا آماده باشد. البلدی می‌گوید: «اگر شش ماه پیش واکسینه شده‌اید، سیستم ایمنی بدن شما یک دوره 6 ماهه را تمرین کرده است؛ یعنی شما برای مبارزه با عفونت کرونا‌ویروس آمادگی بیشتری دارید.»

تحریک طولانی‌مدت سیستم ایمنی

مجموعه‌‎ای از مطالعات جدید، از جمله دو مطالعه به مدیریت این متخصص، نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA مانند واکسن‌های فایزر و مدرنا، سیستم ایمنی را برای ایجاد محافظت طولانی مدت در برابر عفونت‌های مختلف کرونا‌ویروس تحریک می‌کند. البلدی معتقد است این محافظت احتمالاً چندین سال یا حتی بیشتر طول خواهد کشید.

کمان‌داران قلعه چگونه انجام وظیفه می‌کنند

برای اینکه درک کنیم در مورد چه چیزی صحبت می‌شود، فرض کنید دومین دوز از واکسن فایزر یا مدرنا را  شش ماه قبل دریافت کرده‌اید. بلافاصله، سیستم ایمنی بدن شما شروع به کار و شروع به تولید آنتی بادی کرده‌است. این آنتی بادی‌ها کمی شبیه کمانداران خارج از قلعه (دستگاه تنفسی شما) هستند. آنها در دیواره بینی و گلو شما قرار گرفته و آماده‌اند تا هرگونه ذرات ویروس کووید19 که سعی به وارد شدن به قلعه داشته باشد، را خنثی کنند.باتاچاریا، محقق دانشگاه آریزونا می‌گوید این آنتی بادی‌ها می‌توانند از عفونت جلوگیری کنند؛ به این صورت که مانع از ورود ویروس به سلول‌ها و گسترش در بافت‌ها می‌شوند. آنها مدافع خط مقدم بدن هستند. بلافاصله پس از واکسیناسیون، سطح اولیه آنتی بادی مشکلاتی جزئی دارد‌. آنتی بادی‌ها کمی سست و ضعیف هستند. باتاچاریا می‌گوید آنتی بادی‌های اولیه در کشتن کرونا‌ویروس به خوبی آموزش ندیده‌اند و دوام چندانی ندارند. اما حدود یک ماه پس از تزریق واکسن، تعداد آنتی بادی‌های خون به بالاترین حد خود می‌رسد و سپس شروع به کم‌شدن می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در ژورنال Nature منتشر شد، آنتی بادی‌ها خود‌به‌خود تجزیه می‌شوند و سلول‌هایی وجود دارند که باعث مرگ آنها می‌شود.

سطح پایدار آنتی بادی چه زمانی شروع می‌شود؟

این فرآیند با تزریق هر واکسنی اتفاق می‌افتد، چه برای کووید19 باشد یا آنفولانزا یا سرخک. محقق دانشگاه آریزونا معتقد است: «در هر پاسخ ایمنی، یک دوره افزایش شدید آنتی بادی‌ها و یک دوره کاهش شدید وجود دارد و سپس آنتی بادی‌ها شروع به نشستن در یک سطح پایدارتر می‌کند.» رسانه‌ها تا حد زیادی بر این کاهش آنتی بادی‌ها به عنوان عامل سست‌شدن ایمنی تمرکز کرده‌اند. باتاچاریا می‌گوید: «این کاهش آنتی بادی‌ها با شیوع گسترده و قوی واریانت دلتا ترکیب شد. جهشی که در سال جاری در بسیاری از کشورها مسلط شده است، همین همزمانی احتمالا میزان عفونت را در افراد کاملاً واکسینه شده افزایش داده است.» وی می‌گوید: «اگر مقدار زیادی کرونا‌دلتا وارد بدن‌تان شود، همانطور که این نوع از جهش ویروس اغلب نشان داده که عفونت ناشی از آن می‌تواند از دیواره اولیه آنتی بادی‌ها عبور کند. بنابراین من فکر می‌کنم در این شرایط ممکن است حتی نشانه‌های شدید بیماری در بدن شما دیده شود؛ با این حال سطح عفونت احتمالاً آنقدرها هم دراماتیک و خطرناک نیست.»

 

در مرکز آموزش آنتی بادی‌ها و سلول‌های محافظت کننده چه می‌گذرد؟

درواقع رسانه‌ها چندین واقعیت کلیدی در مورد آنتی بادی های موجود در طول هشت ماه پس از واکسیناسیون را تا حد زیادی نادیده گرفته‌اند. باتاچاریا می‌گوید شروع‌کننده‌ها، قوی‌تر از نمونه‌های اولیه ایمنی هستند که توسط واکسن ایجاد شده‌اند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت در حالی‌که اولین تیراندازان با کمان (آنتی بادی‌ها) از قلعه شما (دستگاه تنفسی) محافظت می‌کردند، سیستم ایمنی بدن به این امید که این سربازان کافی باشند، بیکار نشسته بود. در عوض، سیستم ایمنی مشغول آموزش تیراندازان بهتر و دسته‌ای از سربازان پیاده‌نظام بوده است. پس از دومین تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن دریافت‌کننده، یک مرکز آموزش در غدد لنفاوی ایجاد می‌کند تا به سلول‌های خاص نحوه ساخت آنتی بادی‌های قوی‌تر را آموزش دهد.باتاچاریا می‌گوید: :کیفیت آنتی بادی با گذشت زمان بهبود می‌یابد. بنابراین با گذشت زمان تعداد بسیار کمتری از آنتی بادی‌های جدید برای محافظت از بدن کافی است. من فکر می‌کنم نگرانی در مورد کاهش آنتی بادی منطقی نیست.»

احتمال تشکیل آنتی بادی‌های همیشه زنده

وی می‌افزاید: همزمان، سلول هایی که آنتی بادی های پشتیبان را تشکیل می‌دهند، خودشان هم توسعه پیدا می‌کنند. آنتی بادی‌ها در مرکز آموزش یاد می‌گیرند که چطور مقدار زیادی از آنتی بادی‌های بسیار قوی را بسازند. باتاچاریا معتقد است این سلول‌ها در کمیت بسیار قابل‌توجه هستند. برآورد مطالعات می‌گوید آن‌ها چیزی در حدود 10 هزار مولکول آنتی بادی را در ثانیه پخش کنند. بنابراین شما به بسیاری از این سلول‌ها احتیاج ندارید تا در برابر عفونت‌های آینده از شما محافظت کنند. به گفته این محقق این سلول‌ها در مرکز آموزش آنتی بادی‌ها، مهارت‌های قابل توجهی یاد می‌گیرند که نحوه پایداری از مهمترین مهارت‌هاست. البلدی، ایمونولوژیست می گوید: «اساساً هدیه جاودانگی به آن‌ها داده شده است. او و همکارانش دریافته‌اند که حدود شش ماه پس از واکسیناسیون، سلول‌های تولید کننده آنتی بادی وارد مغز استخوان می‌شوند، جایی که می‌توانند برای دهه‌ها، شاید حتی یک عمر زندگی کنند و آنتی بادی ها را در تمام مدت تولید می‌کنند.

مغز استخوان، خانه ابدی آنتی بادی‌ها

در یک مطالعه در سال 2008، محققان آنتی بادی هایی را شناسایی کردند که می‌توانست آنفولانزای 1918 در افرادی که 90 سال قبل در معرض این ویروس قرار‌گرفته بودند را خنثی کنند. البلدی می‌گوید: «ما به مغز استخوان نگاه کردیم و این سلول‌های آموزش دیده را در افرادی مشاهده کردیم که قبلاً به کرونا‌ویروس آلوده شده بودند. در حال حاضر در حال تکمیل تحقیقات هستیم که نشان می‌دهد این‌سلول‌ها پس از واکسیناسیون کرونا نیز در مغز استخوان افراد ظاهر می‌شوند.» این ایمونولوژیست معتقد است این سلول‌ها که پلاسما‌سلول‌های ماندگار نامیده می‌شوند، به احتمال زیاد تا چندین دهه آنتی بادی ها را در خون پمپاژ می‌کنند و باعث مصونیت طولانی مدت در برابر کووید19 هستند؛ البته یک هشدار وجود دارد: اگر ویروس بیش از حد تغییر کند، این آنتی بادی‌ها به همان اندازه موثر نیستند. البلدی می‌گوید: «آنتی بادی ها اولین خط دفاعی در برابر عفونت هستند. اگر با کرونا‌ویروس غافلگیر شوید، ‌آنتی بادی ها سرعت تکثیر ویروس را کاهش می‌دهند تا زمانی که تقویت‌کننده‌ها همراه شوند و احتمالاً نیروهای تقویتی خواهند آمد.

مقاله اصلی را می توانید در لینک زیر بخوانید

https://www.npr.org

اشتراک گذاری این پست