AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
ارتباط بین کووید-19 و افزایش کلسترول خون

ابتلا به کووید-19 با سایر اختلالات مزمن مانند سرفه، خستگی و تغییراتی در حواس چشایی و بویایی در ارتباط است. تحقیق انجام شده در این مقاله قصد دارد به ارتباط بین کووید-19 و افزایش کلسترول خون بپردازد. با سلامت نسیم همراه باشید تا به بررسی این احتمال بپردازیم.

منظور از کلسترول بالا چیست؟

کلسترول تام یا کلسترول توتال در واقع ترکیب کلسترول خوب(HDL) و کلسترول بد(LDL) است. به دلیل اینکه افزایش کلسترول باعث ابتلا به اختلالات مزمن مانند بیمار ی های قلبی می شود، پزشکان توصیه میکنند بهتر است عدد کلسترول توتال زیر 200 میلی گرم در هر دسی لیتر خون باشد. حتی پایین تر نگه داشتن کلسترول از این میزان هم بهتر خواهد بود به گونه ای که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده آمریکا، توصیه میکند بهتر است این عدد زیر 150 باشد.

خبر خوب: براساس مطالعه ی انجام گرفته در سال 2022 و اطلاعاتی که از 9005 نفر بریتانیایی بالای 40 سال اخذ شد، نشان داد که افرادی که تست کووید آنها منفی بود، به احتمال بیشتری دارای HDL بالاتری بودند. براساس این مطالعه HDL یک فاکتور محافظتی در مبتلایان به کووید می باشد.

خبر بد: مطالعه ی دیگری به اطلاعات دریافتی از 55.412.462 نفر که یا به صورت ژنتیکی کلسترول بالایی داشتند و یا بیماری قلبی داشتند و یا به هر دو مبتلا بودند اشاره میکند بدین گونه که این افراد با احتمال بیشتری بعد از ابتلا به کووید-19 دچار حملات قلبی می شوند. به عبارتی دیگر، بیماران با LDL بالا عوارض ابتلا به کووید شدیدتری خواهند داشت.

حالا تنها این سوال پیش می آید که آیا ابتلا به کووید می تواند سبب افزایش کلسترول شود؟ یا به عبارت دیگر بین ارتباط بین کووید-19 و افزایش کلسترول خون رابطه ای وجود دارد؟ مطالعه ی انجام گرفته نشان می دهد که ممکن است، وجود داشته باشد.

مطالعه ی اخیر انجام گرفته روی 52.000 نفر(که سابقه کلسترول بالا نداشتند) نشان داد که مبتلایان به کووید در خطر بیشتر ابتلا به کلسترول بالا هستند.

اما چرا باید ابتلا به کووید سبب افزایش کلسترول شود؟

محققین بین افزایش کلسترول و ابتلا به کووید روابطی را مشاهده کرده اند اما شواهد نشان نمی دهد که ابتلا به کووید سبب افزایش کلسترول می شود. بلکه فقط بین این دو یک رابطه ای وجود دارد.

بیشتر بدانید:آیا خوردن عسل می تواند به کنترل قند خون و کلسترول کمک کند؟

رسوب کلسترول در خون

به گفته محقق ارشد این مطالعه: ما هنوز در ابتدای فهم نحوه ی اثرگذاری کووید بر بدن انسان هستیم.

یک فرضیه می تواند این باشد که افزایش کلسترول فقط نتیجه ابتلا به یک بیماری عفونی مثل کووید است. درواقع می تواند از عوارض ابتلا به یک عفونت حاد باشد و می تواند به التهاب هم مربوط باشد.

کووید حتی ممکن است روی نحوه شکستن کلسترول در کبد هم اثر بگذراد.  مطالعات اخیر نشان داده است که ویروس کرونا روی میکروبیوم دستگاه گوارش اثر گذاشته و باعث تغییر متابولیزه شدن کلسترول می شود.

فرضیه دیگر می تواند تغییر سبک زندگی مردم در دوران اپیدمی کرونا باشد که بیشتر در خانه هستند و کمتر تحرک دارند و نتیجتا میزان کلسترول آنها بالاتر می رود.

  • ظاهرا بین ابتلا به کووید-19 و افزایش کلسترول خون در بدن ارتباطی وجود دارد.
  • با این همه به عقیده متخصصین هنوز روشن نیست که کووید سبب افزایش کلسترول می شود.
  • شاید شما نتوانید عوامل زمینه ای ابتلا به کلسترول بالا را کنترل کنید اما با تغییر شیوه زندگی می توانید عوامل بروز زمینه ساز را کاهش دهید.

 

منبع:

https://www.verywellhealth.com/does-covid-cause-high-cholesterol-8414646

اشتراک گذاری این پست