AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
دوز تقویتی واکسن کرونا یا بوستر، ضروری نیست

دوز تقویتی واکسن کرونا ضروری نیست

پروفسور دانشگاه آکسفورد و دانشمند ارشد در تولید واکسن آسترازنکا می‌گوید دوزهای تقویتی واکسن کرونا غیر ضروری هستند؛ چرا که برای بسیاری از افراد، مصونیت ایجاد شده با دو دوز به خوبی دوام خواهد داشت.

پروفسور سارا گیلبرت از مسئولین سیستم بهداشت و درمان بریتانیا درخواست کرده که کشورهای ثروتمند به جای تمرکز بر تزریق دوزهای تقویتی یا به اصطلاح «بوستر»، دوزهای مازاد را به کشورهایی ارسال کنند که میزان واکسیسناسیون پایینی دارند.

آنتی‌بادی در اکثر مردم پایدار است

سارا گیلبرت به تلگراف گفته است سطوح فعلی واکسیناسیون حتی در برابر واریانت دلتا نیز به خوبی اثر کرده است. این دانشمند دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «همانطور که ویروس بین افراد گسترش می‌یابد، جهش پیدا کرده و تکمیل می شود، تلاش محققان هم در مطالعات این است که روند تغییر شکل کرونا‌ویروس را در اسرع وقت متوقف کنند. به این منظور، ما هر موقعیتی را بررسی خواهیم کرد. افراد مبتلا به نقص ایمنی و افراد مسن دوز‌ تقویتی دریافت خواهند کرد؛ با این حال من فکر نمی‌کنم دوز تقویتی برای همه ضروری باشد مصونیت ایجاد شده با آنتی‌بادی در اکثر مردم پایدار است.»

گفتنی است کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی (JCVI) در حال بحث بر سر این است که آیا توصیه می‌شود قبل از موج احتمالی جدید کرونا‌ویروس در زمستان امسال، تزریق دوزهای تقویتی یا بوستر انجام شود یا نه؟

به نظر می‌رسد در روزهای آینده تصمیمی در مورد اینکه آیا برنامه واکسیناسیون تقویت کننده آنتی‌بادی به صورت جمعی پیش برود، اعلام می‌شود. در روزهای گذشته آژانس مراقبت‌های بهداشتی و دارویی محصولات دارویی ، استفاده از Pfizer و AstraZeneca را برای دوز سوم تأیید کرد.

افراد زیر 16 سال واکسن بزنند یا نه؟

به علاوه موضوع تزریق دوز تقویتی واکسن موضوع دیگری که در ماه‌های اخیر محل اختلاف نظر محققان و مسئولان سیستم بهداشت قرار گرفته، این است که آیا برنامه واکسیناسیون را برای افراد زیر 16 سال اجرا کنند یا خیر. یک مطالعه گسترده بر روی میلیون ها جوان در آمریکا نشان می‌دهد که خطر ابتلا به مشکلات قلبی در کودکان پس از واکسن‌های mRNA مانند Pfizer و Moderna ، شش برابر بیشتر از احتمال بستری شدن در بیمارستان با کووید19 است.

سارا گیلبرت که قبلاً علیه واکسیناسیون کودکان صحبت کرده و گفته بود از مزایای آن مطمئن نیست، می‌گوید: «بهتر است این واکسن‌ها در جاهای دیگر استفاده شود. ما باید واکسن‌های مازاد را به کشورهایی که تاکنون تعداد کمی از مردم را واکسینه کرده اند، بدهیم. در موضوع اثر‌گذاری،دوز اول بیشترین تأثیر را دارد.»

تخریب محیط زیست و شیوع یک همه‌گیری دیگر

این محقق دانشگاه آکسفورد علاوه بر توضیحات در باره دوز تقویتی واکسن همچنین هشدار داد که انگلیس حتی باید برای مقابله با یک بیماری همه‌گیر دیگر آماده باشد. «عوامل بیماری‌زای زیادی در خفاش ها وجود دارد که می‌تواند انسان را آلوده کند و شیوع هر ویروس دیگری، به خود ما بستگی دارد که محیط زندگی آن‌ها را از بین می‌بریم. جنگل زدایی بیشتر و تخریب محیطی که حیوانات وحشی در آن زندگی می کنند، آن‌ها را به نزدیک شدن به انسان وامی‌دارد.»

 

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :