AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
روز جهانی سلامتی؛ «سلامت من، حق من»

سال ۲۰۲۴ مصادف با هفتادوششمین سالگرد تأسیس WHO است و شعار «سلامت من، حق من» به عنوان موضوع روز جهانی بهداشت انتخاب شده است که بر حقوق اساسی بشر شامل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اطلاعات با کیفیت تاکید دارد.

 

 

امروزه در سراسر جهان، حق سلامت میلیون ها نفر به طور فزاینده ای در معرض تهدید قرار گرفته است. بیماری ها و بلایا منجر به مرگ و میر و ناتوانی می‌شوند. درگیری‌های زندگی ویرانگر هستند و باعث مرگ، درد، گرسنگی و ناراحتی روانی می شوند. همچنین سوزاندن سوخت‌های فسیلی به طور همزمان باعث ایجاد بحران آب و هوایی می‌شود و حق تنفس هوای پاک را از ما سلب می‌کند؛ به طوری که آلودگی هوای داخل و خارج خانه هر 5 ثانیه یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.

شورای اقتصاد سلامت سازمان جهانی بهداشت دریافته است که حداقل 140 کشور سلامت را به عنوان یک حق بشر در قانون اساسی خود به رسمیت می‌شناسند. با این حال کشورها قوانینی را تصویب و اجرا نمی‌کنند تا اطمینان حاصل شود که جمعیت آن‌ها از حق دسترسی به خدمات بهداشتی برخوردار هستند. این نشان دهنده این واقعیت است که حداقل 4.5 میلیارد نفر – بیش از نیمی از جمعیت جهان – در سال 2021 به طور کامل تحت پوشش خدمات بهداشتی ضروری نبوده اند.

برای پرداختن به این نوع چالش‌ها، موضوع روز جهانی بهداشت 2024 «سلامت من، حق من» است.

روز جهانی بهداشت هر سال به منظور افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت جهانی و برجسته کردن اهمیت سلامت برگزار می‌شود. سازمان جهانی بهداشت «WHO» یک سازمان مستقل است که زیر نظر سازمان ملل متحد برای ترویج مسائل مرتبط با سلامت در سطح جهان فعالیت می‌کند.

در دسامبر ۱۹۴۵، مقامات برزیل و چین پیشنهاد ایجاد یک سازمان بین‌المللی بهداشت را دادند که فراگیر و کاملاً مستقل از هر قدرت دولتی باشد. سال بعد در نیویورک، در جولای ۱۹۴۶، اساسنامه سازمان بهداشت جهانی تصویب شد. این قانون اساسی در هفتم آوریل ۱۹۴۸ به اجرا درآمد، زیرا ۶۱ کشور برای تأسیس سازمان غیردولتی توافق نامه امضا کردند.

به عنوان یکی از اولین اقدامات رسمی WHO، روز جهانی بهداشت تعیین شد. نخستین بار در ۲۲ ژوئیه ۱۹۴۹ این روز انتخاب شد اما تاریخ آن بعداً به هفتم آوریل، روز تأسیسWHO، برای تشویق مشارکت دانش آموزان تغییر یافت.

از سال ۱۹۵۰، هر سال موضوع متفاوتی برای این روز و توسط مدیرکل فعلی WHO بر اساس پیشنهادات دولت‌ها و کارکنان عضو انتخاب می‌شود. روز جهانی بهداشت فرصتی جهانی برای تمرکز بر مسائل مهم بهداشت عمومی فراهم می‌کند که جامعه بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

منبع: سازمان جهانی بهداشت (WHO)

 

 

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :