AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
شپش ناحیه تناسلی چیست؟

شپش عانه یا شپش ناحیه تناسلی از طریق تماس نزدیک به خصوص جنسی منتقل می شود. معمولا با سایر بیماری هایی که از طریق جنسی انتقال پیدا میکنند همراه می باشد، ولی می تواند از راه غیرجنسی به وسیله ی استفاده همزمان از وسایل شخصی به خصوص لباس، حوله و رختخواب فرد ناقل نیز منتقل شود.

در این مقاله به بررسی علائم، نشانه ها و روش درمان شپش ناحیه تناسلی می پردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شپش ناحیه تناسلی چگونه منتقل می شود؟

این نوع شپش پاهایی قلاب دار شبیه خرچنگ دارد و به همین دلیل به آن crab lice نیز میگوند. شپش ناحیه تناسلی کوچکتر از شپش سر می باشد و به وسیله ی پاهای قلاب دارش به موهای ناحیه عانه میچسبد. به نور بسیار حساس است و در شب حرکت میکند.

این شپش تنبل است و از یک مو به موی دیگر میرود. بنابراین فقط از راه تماس جنسی نزدیک منتقل می شود. علاوه بر موی ناحیه تناسلی می تواند به تمام موهای بدن از جمله اطراف مقعد، موی سر، مژه ها انتقال یابد. بنابراین در موقع درمان تمام موها باید درمان شوند.

این بیماری در مردها چون موی بدن بیشتری دارند شایع تر است به خصوص در مردان همجنس گرا شپش ناحیه تناسلی بیشتر مشاهده می شود. تخم این نوع شپش فقط 10 روز عمر دارد، ولی شپش زنده فقط 3 روز بدون حضور در موی بدن انسان می تواند زنده بماند.

پیشنهاد مطالعه:علائم عفونت ادراری در زنان [ 14 نشانه اصلی + روش های پیشگیری و درمان ]

شپش عانه

علائم  شپش ناحیه تناسلی چیست؟

علائم این بیماری شامل خارش ناحیه تناسلی، خراش، قرمزی و دلمه های خون ریزی دهنده در ناحیه تناسلی و اطراف آن و بزرگی غدد لنفاوی کشاله ران می باشد. معاینه دقیق ناحیه تناسلی باعث مشاهده ی شپش و تخم های آن در پایه ی موهای تناسلی می شود.

علامت مهم دیگر حضور لکه های آبی متمایل به خاکستری روی تنه و ران ها است. این لکه نشانه ی مدفوع حشره روی پوست است و هیچ خارش و سوزشی ندارد.

کلید اصلی تشخیص این نوع شپش، دیدن شپش و تخم های آن در موهای ناحیه تناسلی است. علائمی مثل خارش، قرمزی و دلمه های خون ریزی دهنده از علائم کمک کننده است.

پیشنهاد مظالعه: علائم و نشانه های سرطان کولون

شپش در رختخواب

درمان شپش ناحیه تناسلی

در مورد درمان شپش ناحیه تناسلی، تمام موهای بدن باید درمان شوند و همچنین تمام افرادی که با فرد تماس جنسی داشته اند شناسایی و درمان شوند. ضروری است در این افراد سایر بیماری هایی که از طریق تماس جنسی انتقال می یابد، نیز بررسی شود.

 

مجموعه سلامت نسیم با ارائه بروزترین مقاله های علمی، خدمات غربالگری و تشخیصی پزشکی در صدد ارتقا وضعیت سلامت و پیشگیری از ابتلاء به بیماری هاست. هدف ما تامین سلامت و بهبود زندگی شماست.

 

منبع: کتاب درسنامه بیماری های پوست نوشته دکتر حسین مرتضوی

اشتراک گذاری این پست