AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
عادت های روزانه ی مخرب خواب

خواب مناسب دارای دو مولفه اساسی می باشد، یکی کمیت خواب(چند ساعت در شبانه روز بخوابم؟) و دیگری کیفیت خواب(دیشب بیش از هفت بار از خواب پریدم!!!). معمولا آنچه که خیلی از افراد جامعه برایشان اهمیت دارد کمیت خواب است اما کیفیت خواب هم یک پایه ی اساسی برای داشتن یک خواب خوب است. برای بالابردن کیفیت خواب شناخت عادت های روزانه ی مخرب خواب ضروری است.

پرواضح است که بارزترین علامت کم خوابی بی حوصلگی و خستگی در طی روز است که مجموعه این دو باعث از بین رفتن تمرکز، تاثیر بد بر تصمیم گیری ها و کاهش عملکرد ما در طی روز می شود.

داشتن خواب باکیفیت و البته کافی نتایج زیر را به دنبال دارد :

  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی
  • کاهش استرس
  • افزایش تمرکز و بهبود خلق و خو

عادت های روزانه ی مخرب خواب چیست؟

1-پر خوری قبل از خواب

خوردن حجم زیادی غذا و یا غذای دیرهضم در فاصله کمتر از یک ساعت قبل از خوابیدن باعث بدخوابی شما می شود و جزء اولین عادت های روزانه ی مخرب خواب است. علت این امر آن است که وقتی شما به رختخواب می روید دستگاه گوارش شما در حال تلاش برای هضم و جذب غذای مصرفی است و به نوعی می تواند باعث احساس تلاطم درونی و به هم ریختگی شود.

پیشنهاد مطالعه: پیشگیری از سرمازدگی

عادت های روزانه ی مخرب خواب پرخوری

2-تماس با صفحه نمایش ممنوع

نور آبی صفحه نمایش تلویزیون یا موبایل یا رایانه همراه، بر کیفیت خواب اثر بدی می گذارد و بنابراین جزء عادت های روزانه ی مخرب خواب محسوب می شود. این نور با اختلال در تنظیم ترشح ملاتونین که بالطبع با تاریک شدن هوا رو به افزایش می گذارد، باعث به هم ریختن چرخه خواب و بیداری می شود. به یاد داشته باشید که اصلی ترین هورمون تنظیم کننده خواب، ملاتونین است.

پیشنهاد مطالعه:3 ورزش برای بیخوابی و بهبود کیفیت خواب

عادت های روزانه ی مخرب خواب کار با تلفن همراه

3-کافئین زیادی

قهوه چه در صبح و چه در شب می تواند احساس پرانرژی بودن به شما بدهد اما اگر به میزان نامتناسبی استفاده شود، باعث سخت خوابیدن می شود بنابراین مصرف کافئین از جمله عادت های روزانه ی مخرب خواب است.

پیشنهاد مطالعه: اومیکرون با سویه های جدید می آید

عادت های روزانه ی مخرب خواب مصرف کافئین

4-از نورهای طبیعی خودتان را محروم کنید(قبل از خواب)

وقتی در معرض نور خورشید نباشیم، سطح مصرفی ملانین بدن کاهش می یابد و این ملانین خود ملاتونین را می سازد. ملاتونین هم هورمون اصلی تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری است.

5-استرس خود را کم کنید

استرس زیاد قبل از خواب باعث سخت شدن ورود به مرحله اول خواب و بیدارشدن مکرر در طی خواب می شود و از طرفی کمبود خواب باعث فعال کردن سیستم پاسخ استرس بدن می شود که نهایتا میزان هورمون های استرس(کورتیزول) را افزایش می دهد و خواب را بیشتر مختل می کند.

عادت های روزانه ی مخرب خواب استرس

 

مجموعه سلامت نسیم با ارائه بروزترین اخبار عمومی و تخصصی پزشکی، آماده ارائه ی خدمات غربالگری و تشخیصی پزشکی به شما عزیزان می باشد.

 

منبع:

https://www.hindustantimes.com/lifestyle/health/daily-habits-that-are-ruining-your-sleep-101671288886597.html

اشتراک گذاری این پست