AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
چرا کودکان بعد از ابتلا به بیماری کووید-19 درگیر نشانگان التهابی چند سیستمی MIC-s می شوند؟

یافته های یک تحقیق جدید در دانشگاه Rockefeller نشان داد که علت زمینه ای در اطفالی که بعد از ابتلا به بیماری کووید-19 درگیر نشانگان التهابی چند سیستمی MIC-s می شوند، ژنتیک می باشد. اگرچه این بیماری نادر است اما کشندگی بالایی دارد. براساس یافته های دانشگاه Rockefeller، علت بروز این سندروم، جهش ژنتیکی در ژن یا ژن های بیان کننده پروتئین OAS و RNase L می باشد که به دنبال این جهش ژنتیکی، پاسخ های التهابی در بعضی از انواع سلول های ایمنی افزایش می یابد که نتیجه ی چنین وضعیتی، التهاب در چندین ارگان مانند قلب، ریه ها، کلیه ها و سیستم گوارشی می باشد.

این سندروم تقریبا چهار هفته بعد از شروع عفونت ناشی از کووید-19 رخ میدهد و علائمی نظیر تب، استفراغ، و التهاب ماهیچه قلب را به دنبال دارد.

براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، 9000 نفر در ایالت نیویورک به این سندروم مبتلا شده که متاسفانه 71 نفر جان خود را از دست دادند.

پیشنهاد مطالعه: آیا به آنفلوآنزا مبتلا شده ام؟

نقش پروتئین  OAS در مقابله با نشانگان التهابی چند سیستمی MIC-s

 (این پروتئین در اولین خط دفاعی علیه ویروس ها توسط اینترفرون ها فعال می شود، بعد از کشف RNA دو رشته ای ویروس، پروتئین OAS پروتئین دیگری به نام RNase L را فعال کرده تا از تکثیر و توزیع ویروس جلوگیری شود)

نقش پروتئین RNase L در مقابله با نشانگان التهابی چند سیستمی MIC-s

(این پروتئین مانند قیچی عمل کرده و رشته های RNA ویروس را قطع میکند. بدین ترتیب دستور ساخت سایتوکاین هایی که باعث التهاب می شوند را تکه تکه میکند)

 

مجموعه سلامت نسیم با ارائه بروزترین اخبار عمومی و تخصصی پزشکی، آماده ارائه ی خدمات غربالگری و تشخیصی پزشکی به شما عزیزان می باشد.

منبع:
https://newsroom.clevelandclinic.org/2022/12/20/research-identifies-potential-genetic-cause-for-mis-c-complication-following-covid-19-infection/

اشتراک گذاری این پست