AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
هرآنچه باید درباره کرونای دلتا بدانید

کرونای دلتا را بیشتر بشناسید

جدیدترین جهش کرونا ویروس، دلتا نام گرفته است. علامت‌های کرونای دلتا با سویه‌های قبلی کرونا ویروس فرق می‌کند. علائم کرونای دلتا با آبریزش بینی، تب و گلو درد آغاز می‌شود و شبیه سرماخوردگی است که در کمتر از ۴۸ ساعت بروز می‌کند.

در اکثر موارد سه تا چهار روز این علائم وجود دارد و روند بیماری معمولاً به درگیری ریه می‌انجامد. درگیری ریه این نوعِ جهش یافته از کرونا ویروس تاکنون شبیه به ویروس انگلیسی بوده است.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که واکسن زده‌اند نیز در معرض خطر این ویروس قرار دارند و ممکن است آن را به دیگران منتقل کنند. توصیه می‌شود اگر کسی علائم کرونای دلتا را دارد، ۴۸ تا ۷۲ ساعت در خانه بماند و از طریق تلفن با پزشکان در تماس باشد

کرونای دلتا در کجا متولد شد

کرونای دلتا یک گونه از ویروس است که برای اولین بار در هند و در طی یک موج عفونت شدید در سه ماه اخیر شناسایی شد. این گونه در برخی از مناطق هند به سرعت رشد کرد، و نشانه‌هایی از مقاومت نسبی در برابر واکسن‌ها را نشان داد.

با این حال پس از مدتی کوتاه در سطح جهان شیوع پیدا کرد و این شیوع تمام برنامه‌ها را متحول کرد. سویه دلتای کرونا ویروس  از اواسط ماه ژوئن با سرعت بیشتری شروع به انتشار کرد و خبرساز شد. در حال حاضر ، کارشناسان و متخصصان نسبت به جهش مجدد COVID-19 هشدار می دهند. در اینجا مهمت‍رین نکاتی که متخصصان بهداشت در مورد نوع دلتا به دست آورده اند، را می خوانید.

1. کرونای دلتا بسیار مسری است

از 22 ژوئیه ، تقریباً 80 درصد از بیماران مرکز درمانی  “یو سی دیویس” در آمریکا که تست کرونا ویروس آن‌ها مثبت بود به نوع دلتای ویروس مبتلا بودند. با توجه به CDC آن‌ها در همان هفته ، نوع دلتا بیش از 80  مورد جدید را تشکیل می داد. کارشناسان بهداشت آمریکا بر اساس مشاهدات و تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که  نوع جدید از جهش کرونا ویروس مسری‌تر است زیرا در اغلب موارد بسیار موثرتر و به راحتی منتقل شده است.

  1. علائم کرونای دلتا با سویه‌‌های قبلی یکسان است

به نظر می رسد علائم نوع دلتا با نسخه اصلی کرونا ویروس یکسان است. با این حال ، پزشکان مشاهده کردند که افراد سریع‌تر بیمار می‌شوند ؛ این سرعت انتقال به ویژه برای جوان‌تر ها بیشتر است. تحقیقات اخیر نشان داده است که کرونای دلتا با سرعت به مراتب بیشتری در دستگاه تنفسی رشد می‌کند.

در این میان معمولاً افراد واکسینه شده بدون علامت هستند یا در صورت ابتلا به کرونا دلتا علائم بسیار خفیفی دارند. علائم آن‌ها بیشتر شبیه علائم سرماخوردگی معمولی است ، مانند سرفه ، تب یا سردرد با از دست دادن حس بویایی.

3. کرونا دلتا بر افراد واکسینه نشده بیشتر تأثیر می گذارد

اکثر بیماران بستری در مرکز پزشکی  “یو سی دیویس” افرادی هستند که واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند. واکسن ها در جلوگیری از عفونت COVID-19 بسیار موثر هستند و همچنین در مبارزه با نوع دلتا هم تا میزان قابل توجهی تأثیرگذاری دارند

در کالیفرنیا و سراسر ایالات متحده، داده‌ها نشان می‌دهد مناطقی که میزان واکسیناسیون پایین‌تری داشته‌اند احتمال ابتلابه کرونا دلتا در آن‌ها بیشتر است. متخصصان معتقد ند واکسن‌های کووید -19 می‌تواند در جلوگیری از ابتلای افراد به کرونای شدید که می تواند کشنده باشد ، عمل کنند.

  1. ابتلای واکسینه شده‌ها به کرونای دلتا، نادر است اما اتفاق می‌افتد

هنگامی که افراد واکسینه شده مبتلا به کرونا ویروس می شود ، اکثر آن‌ها یا هیچ علامتی ندارند یا علائم بسیار خفیفی نشان می‌دهند و  این علائم به ندرت منجر به بستری شدن یا مرگ می‌شود. علائم آن ‌ها بیشتر شبیه سرماخوردگی معمولی است ، مانند سرفه ، تب یا سردرد یا از دست دادن حس بویایی.

تا 22 جولای 2021 ، 65 هزار مورد ابتلای قطعی یا ابتلای افرادی که واکسینه شده اما به  کرونا ویروس مبتلا شده اند، در بین 160 میلیون نفری که کاملاً واکسینه شده‌اند ،در آمریکا ثبت شده است. به بیان دیگر 0.04 درصد از افراد واکسینه شده، موارد ابتلای مجدد را گزارش کرده اند.

هیچ واکسنی 100٪ مؤثر نیست. به گفته متخصصان ،به طور متوسط اثربخشی واکسن‌های کرونا، 90 درصد پیش بینی شده است و حدود 10 درصد از واکسینه شده‎‌ها ممکن است دوباره به ویروس آلوده شوند.

  1. کرونای دلتا می تواند در برخی از جوامع فاجعه بار باشد

در جوامعی با نرخ واکسیناسیون پایین‌تر به ویژه مناطق روستایی با دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی ، کرونا دلتا می‌تواند آسیب رسان‌تر باشد. این موضوع در حال حاضر در سراسر جهان به ویژه در کشورهای فقیرتر که واکسن  کرونا ویروس آنقدرها در دسترس نیست، مشاهده می‌شود کارشناسان می‌گویند این تأثیر را می‌توان در دهه‌های آینده احساس کرد.

۶. بسیاری از مبتلایان واکسینه نشده آرزو می‌کنند واکسن دریافت کرده بودند

پزشکان مرکز پزشکی درمانی یو سی دیویس اشاره کرده‌اند که بسیاری از بیماران که اغلب جوان بودند، هنگامی که با بیماری حاد ویروس مراجعه می کنند، اظهار می‌کنند که کاش واکسن کرونا ویروس را دریافت کرده بودند. بسیاری از بیماران به پزشکان خود گفته ‍اند که”چرا من واکسن نزدم؟” یا “چرا من  به توصیه‌ها گوش نکردم؟”

  1.  متخصصان توصیه می‌کنند از ماسک استفاده کنید؛ حتی اگر واکسینه شده‌اید

بسیاری از کارشناسان و متخصصان بهداشت در سراسر دنیا، با وجود اینکه به طور کامل در برابر  کرونا ویروس واکسینه شده اند، از ماسک استفاده می کنند. آن‌ها همچنین به افراد واکسینه شده توصیه می‌کنند از حضور در تجمع‌های بزرگ خودداری کنند و در اماکنی که که وضعیت واکسیناسیون افراد دیگر مشخص نیست، ماسک بزنند.

  1.  احتمالاً جهش‌های بیشتری از کرونا ویروس در راه است

کرونا دلتا در حال حاضر برجسته‌ترین سویه کرونا ویروس بوده است اما نوع لامبدا (Lambda ) نیز جهش جدیدی از کرونا ویروس است که خارج از آمریکای جنوبی در حال ظهور است.

کارشناسان و متخصصان ویروس تأکید می‌کنند که اگر مردم بخواهند به زندگی عادی بازگردند، باید بخش قابل توجهی از جوامع واکسینه شوند. تا زمانی که حتی تعداد کمی از مردم سراسر جهان واکسینه نشده باقی بمانند، گونه‌های جدیدی از ویروس همچنان در حال توسعه بوده و دردسرهای کرونا ویروس ادامه خواهد داشت.

دسترسی به مقاله اصلی

https://health.ucdavis.edu/coronavirus/covid-19-information/delta-variant.html

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :