يكي از مشكلات يادگيرنـدگان و دانـشجويان اهمـال كاري يـا تعلـل در انجـام تكـاليف و مطالعـه در طـول تحصيل مي باشد . براساس مطالعه ای حـدود 95 درصد از افـراد جامعـه گاهگـاهي در كارهايـشان تعلـل ميورزند اما براي 15 تا 20 درصد افراد، تعلل هميـشگي و به صورت يك مساله جلوه مي كند . واژه لاتين تعلل از دو واژه پرو و كراسينوس تشكيل شده است كه پرو بـه معناي جلو و كراسينوس بـه معنـاي فـردا مـي باشـد .
آنچه خواهید خواند
كارشناسان سازمان بهداشت جهاني سلامت روان را اين طور تعريف كرده اند كه؛ سلامت رواني عبارت است از قابليت ارتباط موزون و هماهنگ بـا ديگـران، تغييـر و اصلاح محيط فردي اجتماعي و حل تـضادها و تمـايلات شخصي به طور منطقي، عادلانه و مناسـب، شخـصي كـه بتواند با محيط خود و اطرافيان بـه طـور كلـي، اجتمـاع سازگار شود از نظر بهداشت رواني نرمال است.
تعلل به چه معنی است
⦁ فرهنگ نامه كمبريج عقـب انـداختن امـري را بـه دليـل ناخوشايندي يا ملال آوري آن تعلل ميداند.
⦁ فرهنگ نامه جهاني انكارتا تعلل را به عقب انـداختن امـري بـه دليـل ناخوشايندي و يا ملال آوري آن به خصوص هنگامي كـه تعويق بدون دليل مناسب باشد تعريف مي كند.
⦁ در تعریف دیگر تعلل را تمايل به اجتناب از فعاليت، محول نمودن فعاليت به آينده و استفاده از عذر خـواهي بـراي توجيـه تاخير در انجام فعاليت تعريف نمودند.
صفت تعلل كه “تمايل براي به تعويق انداختن آنچـه كه براي رسيدن به يك هدف ضروري اسـت، يـك پـيش بيني كننده قوي براي رفتارهاي تاخيري دانـشجويان است، و عواقبی مانند نمـرات ضـعيف، تـرك تحـصيل و تـاخير در انجـام پايـان نامه را دارد .
سابقه تاريخي تعلل به سه هزار سال قبل بر مي گـردد اما حتي امروز براي ما قابل فهم نيست كه چـرا كـاري را كه اكنون مي توانيم انجام دهيم به تاخير مـي انـدازيم .
مطالب پیشنهادی
چرا ما تعلل میکنیم ؟
عامل اول
در تعلـل كنندگان كنترل و تخمـين زمـان لازم بـراي انجـام كـار ضعيف است. شخصي كه تعلل مي كند اظهار مي دارد كه وي هوشمندانه قادر به كنترل و تنظيم زمان نيـست . ايـن مشكل به ترديد در اولويت ها و اهداف مربوط مي شـود . همچنين احساس تشويش و سراسـيمگي در افـراد بـراي انجام يك كار وجود دارد . در نتيجه فرد انجـام كارهـا را براي يك زمان ديگر به تاخير مي انـدازد و ايـن درحـالي است كه بر فعاليت هاي بيهوده و بي حاصل تمركـز مـي كند.
عامل دوم:
ناتواني در تمركز، كم دقتي و عدم توجـه بـه كـار، رفت و آمد، و نامرتب بودن محيط.
عامل سوم:
ترس و نگراني از شكست اسـت . در اين حالت شخص بيشتر وقـتش را صـرف نگرانـي و اضطراب در مورد امتحانات و انجام كارها مـي كنـد تـا اينكه به انجام آنها اقدام كند .
عامل چهارم:
باورهاي منفي فرد در مـورد توانايي هاي خود و دست كم گرفتن خويش دليل ديگري براي تعلل كـردن در امـور اسـت .
عامـل پـنجم:
انتظارات غير واقعـي و كمـال گرايـي اسـت. هنگامي كه به كمال گرايي مي انديشيد، ناخود آگاه به خود تلقين مي كنيد كه براي كار مـورد نظـر، بـه مهلت و زمان بيشتري نياز داريد، اين باعث مي شـود كـه به فوريت كار نينديشيد بلكه فقط به بهتر ارايـه كـردن آن بيانديشيد.
محققــان زيــادي در مركــز ارزيــابي دانــش آمــوزان تعلل ورزي و علت آن را مورد بررسي قرار دادند. بخـشي از كار اين مرکز اين بود كه از پاسخ دهندگان اين سوال را بپرسد كه از بين دلايل مختلـف ممكـن بـراي تعلـل ورزيدن در انجام تحقيق پايان ترم خود، كداميك مهـم تـر است؟
تجزيه و تحليل پاسخ ها نشان ميدهد كه 45 درصد از پاسخ دهندگان بيزاري از تكليـف را بـه عنـوان علـت اصلي به تعويق انداختن كار بيان كرده بودند. بنابراين بيـشتر مردم از تكليف و انجام آن بيـزار و متنفرنـد چـون آن را كاري پرزحمت و پراضطراب و ناخوشايند ميدانند. از سويي ديگر شواهد تجربي حاكي از آن اسـت كـه احتمـالا يـك بخـش ژنتيكـي نیز برای بروز این اتفاق وجـود دارد.
حتما بخوانید: به فکر مراقبت از پوست توی فصل تابستان هستید ؟؟
افسردگي، روان رنجوري و احساسات مبتني بر عدم كنترل بر شرايط و موقعيت ها بـا تعلل رابطه دارد. افسردگي باليني چندين ويژگي دارد كه منجر به تعلل مي شود .افراد افسرده اغلب قادر بـه لـذت بردن از زندگي نيستند و به كمبود انرژي مبتلا هستند و بر مشكلات تمركز دارند .
اين موارد علائمي هستند كه انجام كار را دشوار مي كنند . ضـمنا همـان طـور كـه توانـايي كاهش مي يابد ظـاهرا كـاركردن بـرا ي افـراد دردنـاك و مشكل مي شود. بسياري از تحقيقات انجام شـده تـرس از شكــست را بــه عنــوان يــك زيربنــاي تعلــل پيــشنهاد ميكنند،در حالي كـه گروهی دیگر تـرس از ارزيابي را به عنوان عامل زيربنايي این اتفاق ذكر كـرده انـد.
تاثیر تعلل کردن بر سلامت روانی ما
مركز مـشاوره دانـشگاه ايالـت نيويـورك، بـسياري از دلايـل آشـكار و نـه چنـدان آشـكار تعلـل دانشجويان را در فهرستي ارايه مي كنند كه به شرح زيـر است:
آنان ابتدا عوامل شخصيتي مانند مـديريت و كنتـرل زماني ضعيف، حواسپرتي و مشكلات فـردي كلـي را بـه عنوان تعلل ذكر مي كنند . سپس عـواملي ماننـد تـرس از شكست، اضطراب و كمال گرايي را بيان مي دارنـد . ايـن عوامـل در بيـشتر تحقيقـات مربـوط بـه تعلـل مـشترك هستند.
تعلل كننـدگان در مقايـسه بـا افـراد غيـر تعللـي، تمايلات عرضه خود، خود آگاهي و خـود نـا توانسـازي بيشتري دارند. انگيـزه تعلل كنندگان اتخاذ رفتاري بي نقـص و كامـل مطـابق بـا انتظارات ديگران درباره عملكرد آنهاست . از طرف ديگـر، بين تعلل و خودناتوانسازي ارتباط قوی وجود دارد . افــرادي كــه خلــق پــايين و ضــعيفي دارنــد زمينــه مساعدتري براي بروز این حس دارند حتي اگر رفتار آنها ايـن گونه به نظر نرسد.
در پژوهشی از دانش آموزان مدرسه ای خواسته شد که به این سوال پاسخ دهند:
بعـد از تعلـل ورزيـدن چـه احساسي دارند؟
80 درصـد از جـواب هـاي آنـان حاكي از داشتن احساس نامطلوبي بود . در بررسي مـشابه ديگري، يك نظر سنجي توسط يك تيم تحقيقاتي دراین زمینه روي 800 پاسخگو انجام شد كه 94 درصد آنهـا پي برده بودند كه تعلل كردن اثر منفي خاصي روي شـاد بودن آنها دارد و 17 درصد از آنها گفته بودنـد كـه ايـن پديده بي نهايت منفـي مـي باشـد. مهـم تـر از آن تعلـل كنندگان عملا هميشه خودشان را به خاطر سـهل انگـاري شان سرزنش مي نمايند.
تعلل ورزي با جوانب وظيفه شناسي از جمله صـلاحيت، نظم، فرمانبرداري، تلاش براي موفقيت، خود نظم بخشي و سخت كوشي و تعمـق رابطـه منفـي و بـا جوانـب روان رنجورخويي از جمله اضطراب، افسردگي، تكانـش گري و حساسيت رابطه مثبـت دارد.
نوع جديدي از تعلل مربوط بـه اسـتفاده آسـيب زا از اينترنــت اســت و اشــاره بــه كــامپيوتر و يــا وقــت گذراني دارد، اين حالت برمي گردد بـه افـردي كـه از اينترنت ( در محل كار ) نه براي كار (علاقه شخصي ) و به منظوراجتناب از انجام دادن وظايف كاري به خاطر مـلال آوري، ناخوشايندي و يا چالش برانگيزي زياد انجـام مـي دهند.