AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3

با گذشت چندماه از شیوع اومیکرون با سویه های جدید، اکنون زیرسویه های جدید این ویروس موسوم به XBB و BQ.1، در برخی کشور‌های جهان مانند چین و آمریکا شیوع پیدا کرده و در ایران نیز نشانه هایی از خود به جای گذاشته است.

به گزارش سلامت الکترونیک نسیم، از ابتدای شیوع بیماری کووید 19 جهش ها و زیرسویه های جدیدی از ویروس کرونا ایجاد شده که هر بار طیفی از علائم و نشانه ها را در بیماران ایجاد کرده است. در حال حاضر نیز، شیوع مجدد این ویروس با زیر سویه های جدیدی از اومیکرون با عنوان XBB و BQ.1 زنگ خطری را برای جامعه به صدا درآورده است.

اومیکرون با سویه های جدید

تحقیقات جهانی درباره ی اومیکرون با سویه های جدید

به گفته دانشمندان دانشگاه کلمبیا و میشیگان، در حال حاضر این دو سویه، ایمن‌گریزترین گونه‌های کووید19 به شمار می آیند. همچنین دانشمندان در مطالعه‌ای که در مجله معتبر سل (Cell) منتشر شد، اعلام کردند که پاسخ ایمنی افرادی که واکسینه شده بودند و دچار عفونت‌های گسترده ای با واریانت‌های اومیکرون قبلی شده اند نیز، در برابر سویه های جدید بسیار ضعیف بوده است. همچنین سویه های جدید این ویروس، قدرت سرایت پذیری بالایی نسبت به زیرسویه‌های قبلی دارند؛ اما آنچه جهان را نسبت به شیوع اومیکرون با سویه های  جدید نگران کرده «ایمنی گریزی» بالای این دو سویه است.

علائم اومیکرون با سویه های جدید

علائم این دوسویه نیز همانند زیرسویه‌های قبلی مشابه علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا بوده که تشخیص این بیماری‌ها را از یکدیگر دشوار می کند.

به گفته پزشکان، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد و درد مفاصل، گرفتگی بینی، سرفه، تب، علائم گوارشی مانند بی اشتهایی، دل درد، تهوع و بعضاً اسهال، اختلال حس بویایی و چشایی، احساس درد در چشم، تنگی نفس، احساس کلافگی و …) از جمله نشانه های ابتلا به این دو زیرسویه است. با این حال، یک علامت در اومیکرون جدید از همه بارزتر بوده و آن «سوزش گلو» است که تا حدودی تشخیص این دو زیرسویه را از زیرسویه‌های قبلی و آنفلوآنزا و … امکان‌پذیر می کند.

پیشنهاد مطالعه: آیا به آنفلوآنزا مبتلا شده ام؟

توصیه های سلامت نسیم درباره ی اومیکرون با سویه های جدید

در همین خصوص، دکتر آزاده شالکویی، پزشک و مدیر مرکز CFC سلامت الکترونیک نسیم گفت: دانشمندان نگران هستند که افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید 19 به ویژه در کشورهای چین و آمریکا، جهش یا واریانت جدیدی از اومیکرون در ویروس کرونا ایجاد نماید و منجر به گسترش مجدد این ویروس در سایر نقاط جهان شود.

به گفته این پزشک، از علت‌های اصلی وقوع پیک هشتم و موج جدید ویروس کرونا، کاهش تدریجی ایمنی‌زایی واکسن‌های تزریق شده است. گرچه برخی پزشکان معتقدند مقاومت واکسن های تزریق و تایید شده، نمی تواند مانع ابتلا به جهش‌های جدید شود؛ با این حال این به معنی عدم تزریق دوز بوستر واکسن کرونا نخواهد بود. از این رو، به جهت پیشگیری از وقوع موج هشتم کرونا، بر تزریق دوز سوم و دوز چهارم واکسن این بیماری، در بین وزارت بهداشت و همه پزشکان و متخصصان کشور اتفاق نظر وجود دارد.

ایشان همچنین با تأکید بر تکمیل برنامه واکسیناسیون علیه این ویروس به عنوان موثرترین روش محافظت، در کنار رعایت موارد پیشگیری کننده بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی دست ها و جریان هوای مناسب و …) توصیه کرد که افراد دارای بیماری‌ زمینه ای بالای 18 سال، با گذشت بیش از 6 ماه از دریافت دوز قبلی (دوز چهارم) دوز پنجم را دریافت کنند.

دکتر شالکویی در پایان افزود: سایر افراد نیز، درصورتی که دستکم 6 ماه از دریافت واکسن قبلی آنان گذشته باشد، برای تزریق دوز جدید واکسن اقدام نمایند. به گفته وی، افرادی که تاکنون دوز چهارم را هم نزده اند، می توانند دوز جدید را دریافت کنند.