AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
بار سنگین بیماری‌های غیرواگیر بر جامعه؛ دیابت و فشارخون بالا روند صعودی دارند

امروزه، شیوع بیماری‌های غیرواگیر به خصوص دیابت و پرفشاری خون بسیار خطرناک‌تر و پرهزینه‌تر از بیماری های واگیردار است.

بر اساس جدیدترین آمارهای وزارت بهداشت، 83 درصد از علت بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن، به علت بیماری‌های غیرواگیر نظیر فشارخون بالا و دیابت است. علاوه بر این، ۳۲ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در کشور مبتلا به فشارخون هستند؛ در حالی که ۶۰ درصد آنها از فشارخون خود مطلع نیستند.

این آمارها نشان می‌دهد که ۱۴درصد از افراد جامعه دیابت دارند، ۵۰ درصد از آنان از بیماری خود بی‌خبر بوده و سالانه ۳۰ هزار مرگ به علت دیابت در کشور اتفاق می‌افتد.

طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت، سالیانه ۳۰۰ هزار نفر در کشور به علت بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: دیابت و افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس

دیابت و فشارخون جزء بیماری های غیر واگیر

پر مصرف ترین دارو و خطر بیماری‌های غیرواگیر

علاوه بر این، سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرده است که «متفورمین» به عنوان پرمصرف‌ترین دارو در سامانه نسخه الکترونیک بیمه سلامت ثبت شده است. بر همین اساس، در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۱۹ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۸۵۰ قرص «متفورمین» تجویز شده است.

امیرحسین حبیبیان معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: بیشترین داروهای تجویزی و مصرفی در کشور، مربوط به داروهای دیابت است و در بازه زمانی فروردین تا نیمه شهریور ۱۴۰۲، انسولین پر‌هزینه‌ترین داروی تجویزی بوده که بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

فرشید عابدی، معاون پیشگیری سازمان بیمه سلامت نیز با اشاره به اینکه ۱۴ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال کشور مبتلا به دیابت هستند، توضیح داد: بر اساس آمار بالاترین هزینه دارویی سازمان بیمه سلامت در سال جاری متعلق به ۲ قلم انسولین به میزان یک هزار میلیارد تومان بوده که نشانه هزینه‌های رو به افزایش داروهای بیماران دیابتی است. همچنین، در سال گذشته حدود ۲ همت برای همه انسولین‌ها هزینه پرداخت شده است.

بر اساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در بازه زمانی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۹ می‌توان در حدود ۲۰۰ هزار مرگ قابل اجتناب برای هر یک از بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون داشته باشیم.

منبع: وزارت بهداشت کشور

اشتراک گذاری این پست