AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
دیابت و افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس

تحقیقات جدید نشان می دهد که دیابت خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را افزایش می‌دهد. بر اساس این مطالعه سطح بیش از حد انسولین منجر به تحریک بیش از حد سلول‌های آسینار پانکراس می شود که شیره گوارشی تولید می‌کنند. تحریک بیش از حد، باعث التهاب شده و این سلول‌ها را به سلول‌های پیش سرطانی تبدیل می‌کند.

ارتباط بین دیابت و افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس

«جیمز جانسون» نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا گفته است که در کنار افزایش سریع چاقی و دیابت نوع ۲، شاهد افزایش هشدار‌دهنده میزان ابتلا به سرطان پانکراس نیز هستیم.»

جانسون بیان می‌کند: «چنین یافته‌هایی به ما کمک می‌کند تا چگونگی این مسأله را متوجه شویم. همچنین اهمیت حفظ سطح انسولین را در یک محدوده سالم مشخص می‌کند که با رژیم غذایی، ورزش و در برخی موارد داروها قابل تحقق است.»

این مطالعه بر روی آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC)، شایع‌ترین نوع سرطان پانکراس، متمرکز بود. این نوع بسیار تهاجمی با نرخ بقای پنج ساله کمتر از ۱۰٪ است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، PDAC دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان باشد.

پیشنهاد مطالعه:پیشگیری، علل، علائم و درمان دیابت را بشناسید

دیابت و سرطان پانکراس

نقش انسولین و گیرنده‌های آن را در خطر ابتلا به سرطان پانکراس

مطالعه جدید نقش انسولین و گیرنده‌های آن را در خطر ابتلا به سرطان پانکراس مشخص می‌کند. این پژوهشگر می گوید: «ما دریافتیم که هیپرانسولینمی (سطوح بالای انسولین) به طور مستقیم در شروع سرطان پانکراس از طریق گیرنده‌های انسولین در سلول‌های آسینار نقش دارد. این مکانیسم شامل افزایش تولید آنزیم‌های گوارشی است که منجر به افزایش التهاب پانکراس می‌شود.»

دانستن این موضوع ممکن است به راهنمایی استراتژی‌های جدید پیشگیری از سرطان کمک کند و می‌تواند منجر به درمان‌هایی شود که گیرنده‌های انسولین را در سلول‌های آسینار هدف قرار می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: آزمایشهای تشخیص سرطان

او در ادامه می گوید که این تحقیق می‌تواند راه را برای درمان‌های هدفمندی که گیرنده‌های انسولین را تعدیل می‌کنند تا از پیشرفت سرطان لوزالمعده جلوگیری کرده یا کُند نماید، هموار کند.

نویسندگان اشاره می کنند که این یافته‌ها می‌تواند پیامدهایی برای سایر سرطان‌های مرتبط با چاقی و دیابت نوع ۲ نیز داشته باشد.

 

مجموعه سلامت نسیم با ارائه تست های غربالگری بیماری های مختلف، می تواند نگرانی شما عزیزان را در زمینه ی گسترش بیماری ها مرتفع سازد.

 

منبع: مهر، مدیسن نت

 

اشتراک گذاری این پست