AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
برتری هوش مصنوعی بر نمونه برداری

محقیقین بریتانیایی موفق به کشف ابزاری جدید برای تشخیص سریع تر سرطان شدند. هوش مصنوعی با دقت دو برابری نسبت به نمونه برداری در ارزیابی برخی سرطان ها کاربرد دارد. به گفته محققین این مطالعه، می تواند جان هزاران بیمار را نجات داد.

تاثیر الگوریتم هوش مصنوعی در تشخیص سرطان

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت(WHO)، سالانه سرطان جان بیش از 10 میلیون نفر را در کل دنیا میگیرد. حال با تشخیص سریع تر سرطان، می توان جان بسیاری از بیماران را نجات داد. چالش اصلی برای کادر درمان پیدا کردن بیماران با تومورهای پرخطر و درمان هر چه زودتر آنهاست.

براساس مطالعه مشترک سازمان NHS و انیستیتو تحقیقات سرطان(ICR)، الگوریتم هوش مصنوعی بسیار بهتر از نمونه برداری بافت سرطانی، درجه تهاجمی بودن سارکوما (نوع نادری از سرطان که بافت نرم مانند چربی، عضله و اعصاب را درگیر میکند) را نشان می دهد.

با دراختیار گذاشتن راه های دقیق تر درجه بندی تومور به پزشکان، محققین امیدوارند که هوش مصنوعی بتواند نتایج نهایی درمان بیماران را ارتقاء دهد.

بدین طریق بیماران کم-خطر از دریافت درمان های غیرلازم، اسکن و ویزیت های بیمارستانی راحت می شوند. به گفته محققین، این الگوریتم ها را می توان در انواع دیگری از بیماری ها در آینده به کار گرفت.

پیشنهاد مطالعه:در آزمایش چکاپ کامل بدن چه مواردی بررسی می شود؟

آیا برتری هوش مصنوعی بر نمونه برداری واقعیت دارد؟

آیا برتری هوش مصنوعی بر نمونه برداری واقعیت دارد؟

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی نگاه ویژه ای به نوع سارکوما خلف-صفاقی داشته اند. چرا که این نوع سرطان در پشت شکم بوده و تشخیص و درمان بسیار دشواری دارد. آنها با انجام CT-scan در 170 بیماری که از  شایع ترین نوع سارکوما خلف-صفاقی یعنی لیومیوسارکوما و لیپوسارکوما رنج می بردند، الگوریتمی را تهیه کردند که روی 89 بیمار دیگر در اروپا و امریکا مورد آزمایش قرار گرفت.

این تکنولوژی در 82% موارد درجه تهاجمی بودن تومور را تخمین میزند. این درحالیست که دقت نمونه برداری در این موارد 44% است.

همچنین دقت هوش مصنوعی در افتراق لیومیوسارکوما و لیپوسارکوما 84% است، این درحالیست که رادیولوژیست ها تنها در 35% موارد می توانند آنها را از یکدیگر تشخیص دهند.

به گفته محقق اصلی این مطالعه، در آینده این روش می تواند در تعیین ویژگی های دیگر انواع سرطان (نه تنها سارکوما خلف-صفاقی) به کار گرفته شود.

در رویکرد جدید این روش، از ویژگی‌های خاص این بیماری استفاده می‌ شود، اما با اصلاح الگوریتم این فناوری، می‌توان یک روز وضع بیماران بسیاری را بهبود بخشید.

 

مجموعه سلامت نسیم با ارائه بروزترین اخبار عمومی و تخصصی پزشکی، آماده ارائه ی خدمات غربالگری و تشخیصی پزشکی در زمینه ی بیماری سرطان به شما عزیزان می باشد.

 

منبع:

https://www.theguardian.com/science/2023/oct/31/ai-better-than-biopsy-at-assessing-some-cancers-study-finds#:~:text=Artificial%20intelligence%20is%20almost%20twice,lives%20of%20thousands%20of%20patients.

اشتراک گذاری این پست