AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
بیماری دست، پا و دهان(HFMD)

بیماری دست، پا و دهان یک بیماری شایع در نوزادان و کودکان زیر 5 سال است.علت نامگذاری این بیماری، ارتباط فیزیکی دهان، دست و پا کودک است که مدام دست خود را به دهان زده و بعد پای خود را لمس میکند و ممکن است تماس مستقیم به صورت مالیدن انگشتان پا به دهان دیده شود. بدین ترتیب عامل بیماری زا به راحتی از یک نقطه به دو نقطه دیگر مهاجرت کرده و باعث ایجاد علائم می شود.

عامل بیماری ویروسی از  خانواده ی انترو-ویروس می باشد. علائم بیشتر اطفالی که به بیماری دست، پا و دهان مبتلا می شوند خفیف بوده و حدود 7 تا 10 روز طول میکشد.

علائم و نشانه های بیماری دست، پا و دهان

تب و علائم شبیه به آنفلوآنزا: کودکان غالبا 3 تا 5 روز بعد از ورود ویروس به بدن، تب و دیگر علائم شبیه به آنفلوآنزا را بروز می دهند. این علائم عبارت اند از:

  • تب
  • کاهش اشتها
  • گلو درد
  • احساس بی حالی

زخم های دهانی: فرزند شما ممکن است در این مرحله، زخم های دردناک دهانی را تجربه کند. این زخم ها معمولا با یک نقاط قرمزرنگ کوچک شروع شده که اغلب روی زبان و دیگر قسمت های دهان زده می شود و می تواند به صورت تاول دردناک ظاهر شود.

علائمی که می تواند نشان دهنده ی درد در هنگام بلع باشند:

  • اجتناب از خوردن و نوشیدن
  • آبریزش دهان(بیش از حد معمول)
  • تمایل به نوشیدن مایعات سرد

راش های پوستی: در این مرحله، ضایعات قرمز رنگی در کف دست و کف پا ظاهر می شود. این ضایعات می تواند در باسن، ران و بازو دیده شود. این ضایعات معمولا خارش نداشته و اکثرا مسطح هستند اما ممکن است تبدیل به تاول شده که این تاول در یک زمینه قرمز رنگ ظاهر می شود. تاول ها دقیقا حاوی ویروس هستند لذا به راحتی می توانند به نقاط دیگر بدن منتقل شوند. بنابراین لازم است که مانع تماس اطفال با این تاول ها شوید.

تا چه زمانی این بیماری ویروس مسری خواهد بود؟

کودکانی که به بیماری دست، پا و دهان مبتلا هستند می توانند ویروس را از طریق دستگاه تنفسی  برای 1 تا 3 هفته بعد از ابتلا و از طریق مدفوع برای چندین ماه دفع کنند.

آیا والدین هم ممکن است از کودکان مبتلا این بیماری را بگیرند؟

این بیماری بیشتر در کودکان زیر 5 سال پر سر و صدا می باشد اما هر فردی در هر سنی ممکن است از یک کودک مبتلا، این بیماری را بگیرد اما این علائم در بالغین با ایمنی مناسب، خفیف می باشد.

پیشنهاد مطالعه: عادت های روزانه ی مخرب خواب

علائم بیماری دست، پا و دهان

آیا کودکان مبتلا می توانند به مدرسه یا مهدکودک بروند؟

این بیماری به شدت مسری بوده و بهتر است تا بهتر شدن حال کودک از تماس با دیگران اجتناب شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

  • وقتی کودک شما نمی تواند به طور نرمال، مایعات بنوشد و بیم آن برود که کودک بی آبی بکشد.
  • وقتی که کودک هوشیار و پاسخگو به تحریکات نباشد.
  • وقتی تب بیش از 3 روز طول بکشد.
  • وقتی علائم بعد از 10 روز، بهبودی نداشته باشند.
  • وقتی که کودک نقص سیستم ایمنی داشته باشد(دیابت، سرطان و شیمی درمانی و …)
  • وقتی که علائم رو به وخیم شدن بگذارند.
  • وقتی که کودک کمتر از 6 ماه سن داشته باشد.

تشخیص بیماری دست، پا و دهان

پزشکان با درنظر گرفتن سن، معاینه بیمار و تظاهرات پوستی (به شکل قرمزی پوست) و دیگر علائم می توانند این بیماری را تشخیص دهند. اما گاهی اوقات نیاز به انجام تست های آزمایشگاهی ویروسی با جمع آوری نمونه از گلو یا مدفوع می باشد.

مجموعه سلامت نسیم با ارائه تست های غربالگری بیماری های مختلف، می تواند نگرانی شما عزیزان را در زمینه گسترش بیماری ها مرتفع سازد.

منبع: مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا(CDC)

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :