AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
آیا داروهای استاتینی باعث خون ریزی داخلی مغز می شوند؟

چربی خون بالا یکی از مهمترین عوامل ایجاد خطر سکته های قلبی است. در میان انواع چربی های خون، کلسترول و به ویژه نوع بد و مضرّ آن نقش مهمّی در این زمینه دارند. یکی از مهمترین داروهایی که می توانند تولید کلسترول را در کبد مهار کنند، داروهای خانواده “استاتین” هستند.

با هدف پاسخ به پرسش های مطرح شده درباره خطر خونریزی داخلی مغز با داروهای استاتینی مطالعه جدیدی  توسط محققین دانمارکی(بیمارستان دانشگاه Odense دانمارک)، صورت گرفت. این مطالعه در ژورنال نورولوژی مورخه 7 دسامبر 2022 به چاپ رسیده است.

در این مطالعه، دو گروه یعنی افراد مبتلا به خون ریزی مغزی(2164 نفر) و گروه کنترل(86.255 نفر) مورد مقایسه قرار گرفتند. نتیجه این مطالعه حاکی از آن بود که مصرف داروهای استاتینی با کاهش خطر خون ریزی مغزی در افرادی که یک بار سابقه خون ریزی داخل مغزی دارند ،مرتبط بوده است و خطر ابتلا مجدد به خون ریزی داخل مغزی در این افراد با مصرف طولانی مدت استاتین ها، کاهش بیشتری را نشان داد.  درنتیجه داروهای استاتینی علاوه بر کنترل کلسترل در کبد و صرف نظر از محل خونریزی، باعث کاهش خطر خون ریزی داخل مغزی می شوند

همچنین این مطالعه بر این مورد تاکید داشت که خطر کاهش خون ریزی داخل مغزی در مناطق سطحی تر لوبار مغزی و مناطق غیرلوبار عمقی بافت مغز بیشتر بوده است. البته تفاوتی در اثر داروهای استاتینی در دو منطقه فوق الذکر مشاهده نشد.

داروهای استاتینی و خونریزی مغزی

 

پیشنهاد مطالعه: 10 ماده غذایی برای جلوگیری از روند پیر شدن مغز

 

خطرات مصرف داروهای استاتینی

مطالعات اخیر به این نگرانی که مصرف داروهای استاتینی باعث افزایش خطر داخل مغزی می شوند دامن زده اند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که مصرف داروهای استاتینی باعث کاهش بروز حوادث قلبی-عروقی و سکته مغزی انسدادی در جمعیت هایی که برای بروز چنین حوادثی بسیار آسیب پذیر هستند، می شود.  به گفته ی دکتر دیوید گیست (David Gaist) نویسنده ارشد این مطالعه: “اگرچه  این مطالعه، یک مطالعه تجربی بوده است اما من احساس میکنم این اطلاعات بسیار متقن بوده و نتایج آن اطمینان بخش است. نتیجه این مطالعه حکایتی برافزایش خطر خون ریزی داخل مغزی در اثر مصرف داروهای استاتینی ندارد و دقیقا برعکس، برخلاف گمانه زنی های گذشته در این حوزه، داروهای استاتینی این خطر را کاهش می دهند که البته این اثر کاهشی صرف نظر از محل خون ریزی داخل مغزی است.”

مطالعات تجربی بعدی شامل افرادی که هم سابقه خون ریزی داخل مغزی را داشته اند و هم افرادی که سابقه چنین ضایعه ای را نداشته اند، بود. نتایج نشان داد این داروها نه تنها باعث افزایش خون ریزی بلکه مطالعات جدیدتر صراحتا به اثر کاهشی داروهای استاتینی در بروز خون ریزی داخل مغزی اشاره داشته به گونه ای که این اثر با مدت مصرف و دوز مصرفی این داروها رابطه مستقیمی داشته است .به عبارتی دیگر هر چه مدت مصرف و دوز این داروها بیشتر باشد، خطر بروز چنین ضایعه ای کمتر خواهد بود.

عوارض داروهای استاتینی

رابطه داروهای استاتینی و محل خون ریزی داخل مغزی

همچنین محققین رابطه ی داروهای استاتینی و محل خون ریزی داخل مغزی را مورد بررسی قرار داده اند. از آنجایی که مکانیسم بروز خون ریزی های لوبار و غیر لوبار با هم متفاوت است. برای مثال آرتریواسکلروز یا سفت شدن شرایین که قویا با فشار خون بالا در ارتباط است، به عنوان یک یافته شایع در در بیماران با خون ریزی داخلی مغز (صرفنظر از محل خونریزی) شناخته می شود. این درحالیست که رسوب آمیلوئید در عروق مغز(Cerebral amyloid Angiopathy) با خون ریزی داخل مغزی لوبار در ارتباط است.

مطالعه کنونی نگاه دقیقی به محل ضایعه عروقی رخ داده در مغز داشته است. در این مطالعه، محققین تمامی افراد زیر 55 سال ساکن جنوب دانمارک که یک بار به طور خود به خودی دچار خون ریزی داخل مغزی شده اند ( از سال 2009 تا 2018 ) را در این مطالعه ثبت نام کرده اند و بیمارانی که به نحوی علت خون ریزی داخل مغزی آنها تصادف، بدشکلی عروقی و تومور بوده است، از این مطالعه کنار گذاشته شدند(نشان دهنده این امر است که این مطالعه با دقت بالایی انجام گرفته است)

مرکز سلامت نسیم با ارائه این مطالعه، درصدد است تا نگرانی شما عزیزان بر سر دوراهی استفاده از داروهای استاتینی را مرتفع کند. درصورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/985340?src=

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :