AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
در مورد درمان آسم در بارداری چه می دانید؟

آسم بیماری انسداد مزمن راه های هوایی است که در نتیجه تورم و باریک شدن این راه ها ایجاد میشود و منجر به سختی در تنفس خواهد شد. این بیماری در دروان حاملگی می تواند نتیجه خاص خود را در مادر و جنین داشته باشد. براساس مطالعه ی انجام گرفته در این حوزه، حدود 4 تا 8 درصد زنان باردار به این بیماری مزمن مبتلا می شوند.

هدف از درمان آسم در بارداری، کنترل کامل و بی نقص علائم و جلوگیری از بروز حمله های آسم حیاتی می باشد.

خطرات مرتبط با آسم کنترل نشده در دوران حاملگی طبق تصویر بالا عبارت است از:

  • مرده زایی جنین
  • تولد نوزاد با وزن کم
  • تولد زودرس نوزاد
  • فشار خونی که می تواند به وضعیت پره آکلامپسی در مادر پیشرفت کند.

براساس مطالعات انجام گرفته، در طول بارداری یک سوم افراد هیچ تغییری در علائم خود تجربه نخواهند کرد، در یک سوم افراد علائم بدتر خواهد شد و یک سوم بهبودی در آسم خواهند داشت.  نحوه ی بروز آسم در بارداری احتمالاً نشان‌دهنده ی تاثیر آن بر بارداری‌های بعدی است. با این حال، پیش‌بینی اینکه چگونه آسم بر بارداری‌های فرد تاثیر می‌گذارد دشوار است.

پیشنهاد مطالعه:بارداری با وجود بیماری قلبی چه خطراتی برای مادر و جنین دارد؟

روش های درمان آسم و آلرژی در بارداری

درمان آسم در بارداری:

براساس 3 پارامتر که در زیر توضیح داده می شود، متخصص مربوط به بیماری های آسم و آلرژی نوع درمان را انتخاب می کند:

  • شدت آسم: صرف نظر از بارداری، شدت آسم براساس عوامل مختلفی از جمله فصل و حتی زمان روز متفاوت خواهد بود. برنامه درمانی باید متناسب با شدت بیماری باشد.
  • نوع دارو: کورتیکواستروئیدهای استنشاقی در دوران بارداری ترجیح داده می‌شود.
  • محرک‌ها: در طول دوران بارداری باید از محرک‌هایی مانند دود سیگار، تماس با حیوانات خانگی، گرده گل و عطر اجتناب شود.

بهره گیری از یک رویکرد چند جانبه برای درمان آسم در بارداری مهم است. علاوه بر پایبندی به ویزیت‌های منظم برنامه‌ریزی شده با متخصص زنان، مراجعه به متخصص بیماری های آسم و آلرژی به صورت روتین برای کمک به کنترل و درمان آسم در بارداری حیاتی است. خوشبختانه، بیشتر خطرات مرتبط با آسم در دوره ی بارداری را می‌توان با درمان مناسب کاهش داد. در حالی که مصرف داروها طبق دستور یک نقطه عالی برای شروع است، اجتناب از محرک‌ها نیز مهم است، زیرا انجام این کار می‌تواند وابستگی به دارو را کاهش دهد. این امر به‌ویژه در سه ماهه اول، زمانی که کودک شروع به رشد می‌کند، بسیار مهم تر است.

پیشنهاد مطالعه:علت خونریزی غیرعادی رحم چیست؟ (تشخیص و درمان)

علائم هشدار برای آسم در بارداری

علائم هشدار برای آسم در بارداری:

علائمی که نشان دهنده ی حمله ی آسم است عبارت اند از:

  • احساس گرفتگی و سنگینی در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تنفسهای کوتاه ، سریع و سطحی
  • سرفه
  • خس خس کردن حین تنفس
  • اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را مشاهده کردید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

مجموعه سلامت نسیم با ارائه بروزترین مقاله های علمی، خدمات غربالگری و تشخیصی پزشکی در صدد ارتقا وضعیت سلامت و پیشگیری از ابتلاء به بیماری هاست. هدف ما تامین سلامت و بهبود زندگی شماست.

 

منبع:

https://www.verywellhealth.com/asthma-and-pregnancy-5193092#:~:text=Summary,pressure%20or%20low%20birth%20weight.

اشتراک گذاری این پست