AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
سویه لامبدا جدیدترین سویه کرونا‌ویروس را باید جدی گرفت

زنگ خطر لامبدا به‌صدا درآمده

لامبدا، جدیدترین هشدار همه‌گیری کووید19 است بعد از کرونا‌دلتا که قربانیان زیادی گرفته حالا هراس سویه لامبدا به جان همه افتاده است. رد پای جدیدترین سویه کرونا‌ویروس در هندوستان، ترکیه و قطر دیده شده است. هرچند گمانه‌زنی‌ها احتمال وجود لامبدا را در جاهای دیگر هم می‌دهد؛ کشورهایی که ایران با آنها در ارتباط است.یعنی زنگ خطر ورود لامبدا در کشور به صدا در‌آمده است.

سویه لامبدا در 40 کشور

لامبدا اولین‌بار یک سال پیش در آگوست 2020 در پرو شناسایی شد. هرچند حالا رد پای این واریانت به اذعان سازمان بهداشت جهانی در بیش از 30 کشور شناسایی شده است. پرو با لامبدا تجربه تلخی را پشت‌سر گذاشت. کشوری که بیش از 70درصد موارد ابتلایش لامبدا بود تا آمار مرگ و میرها افزایش پیدا کند. هرچند ساختارهای ضعیف بهداشتی این کشور، تراکم جمعیتی و تست‌های پایین و… هم مزید بر علت شدند. به گفته مرکز منابع تحقیقاتی، پرو دارای بالاترین میزان مرگ‍ و‌میر ناشی از کرونا‌ویروس در بین دیگر کشورهای جهان است؛ حدود 600 نفر از هر 100 هزار نفر مبتلا.

تکثیر بسیار سریع و گریز از ایمنی

وجه تمایز لامبدا با سویه‌های قبلی مثل کرونای دلتا سرعت بسیار زیاد تکثیر ویروس است و اینکه به شدت عفونی‌تر و نسبت به سیستم ایمنی گریز بیشتری دارد. متأسفانه گزارش‎‌ها در این زمینه هم گواه این است که لامبدا در کودکان بیشتر و شدیدتر است. هرچند همه این‌ها گمانه‌زنی است و تصویر نهایی نیست. تصویرسازی مناسب از این جهش نیازمند اطلاعات بالینی آزمایشگاهی است.

سویه لامبدا و کاهش تأثیر‌پذیری از واکسن

جدیدترین سویه کرونا‌ویروس در برابر واکسن‌ها مقاوم است. یک مطالعه در دست انتشار از محققان در شیلی نشان می‌دهد که سویه لامبدا بسیار عفونی است و می‌تواند از آنتی بادی‌های واکسن فرار کند. به علاوه مطالعاتی درباره مدرنا و فایزر انجام شده که می‌گویند این واکسن‌ها کاهش دو تا سه برابری اثربخشی را در برابر لامبدا دارند.

قانون کلی کووید، کنترل حداکثری  

لامبدا هنوز از بسیاری جهات ناشناخته است؛ با اینکه تغییرات ژنتیکی می‌گویند این واریانت جدی و هشداردهنده است، اما اینکه از دلتا خطرناک‌تر است یا خیر، نیاز به مطالعات دقیق‌تر دارد. گزارش‌های موجود هم از پیشتاز بودن و اثرگذاری دلتا می‌گویند. در حالی‌که احتمال ورود این واریانت به کشور وجود دارد؛ اما اینکه پیک ششمی را با لامبدا داشته باشیم، هنوز قابل پیش‌بینی نیست. یک قانون کلی درباره کرونا‌ویروس وجود دارد؛ کنترل حداکثری. به گفته متخصصان کنترل مناسب ورود مسافران چه به صورت هوایی، چه به صورت زمینی و دریایی در شرایط فعلی، بهترین راه برای فرار از یک موج دیگر است.

اشتراک گذاری این پست