AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
کاهش مرگ و میر با مصرف استاتین ها حتی در دمانس

براساس مطالعه انجام گرفته مصرف داروهای استاتین(مانند آتورواستاتین، روزواستاتین و …) میزان نرخ مرگ و میر را در ساکنان خانه سالمندان کاهش میدهد، علی رغم اینکه این افراد به دمانس یا زوال عقل دچار بودند.

این مطالعه جزء نخستین تحقیقات در حوزه اثرات مثبت استاتین ها در میزان مرگ و میر می باشد به خصوص اینکه این افراد از دمانس هم رنج ببرند. با سلامت نسیم همراه باشید تا به بررسی اثر مصرف استاتین ها در بیماران دمانس بپردازیم.

استاتین ها چه داروهایی هستند؟

استاتین ها دسته ای از داروها هستند که مراحل تولید کلسترول در کبد را مهار می کنند و به همین دلیل در حال حاضر سودمندترین داروهای کاهنده کلسترول خون محسوب می شوند.

از دیگر مزایای مصرف استاتین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی
  • کاهش سرعت تصلّب شرایین
  • کاهش لخته شدن خون
  • از بین بردن لخته های کوچک جداره عروق

به همین دلیل است که بنظر می رسد این داروها بجز کاهش چربی خون و کم کردن میزان کلسترول بدن می توانند مانع از بروز انسداد در عروق بدن شده و از شدّت بیمارهای مرتبط با عروق بدن کم کند.

دمانس چیست و اثر استاتین ها بر دمانس چیست؟

دمانس به معنای کاهش عملکرد شناختی است. اگر این اختلال روانی، حداقل دو عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد به آن زوال گفته می شود.

زوال عقل  برخی از مهمترین عملکردهای بیمار را تحت تاثیر قرار میدهد، که از جمله آن ها موارد زیر است:

  • حافظه
  • فکر کردن
  • صحبت کردن
  • تصمیم گیری و رفتار

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ی آیا واکسنی برای جلوگیری از بروز زوال عقل وجود دارد؟ را مطالعه کنید.

محققین این مطالعه اثر استاتین ها را به مدت 4 سال روی 300.000 افراد ساکن در خانه سالمندان مورد ارزیابی قرار دادند. نتیجه حاکی از کاهش 40% میزان نرخ مرگ و میر در مصرف کنندگان استاتین ها در جمعیت بدون دمانس یا زوال عقل بود و این عدد درمیان افرادی که دچار دمانس بودند 20% گزارش شده است.

به عقیده محقق ارشد این مطالعه، دکتر Julie Lorraine O’Sullivan، نتیجه این تحقیق می تواند پیشنهاد کننده استفاده مداوم استاتین ها در ساکنین خانه سالمندان که مشکلات سلامتی دیگری نیز دارند، باشند. این مطالعه 27 فوریه 2024 در مجله Neurology به چاپ رسیده است.

سایر تحقیقات درباره ی مصرف کنترل شده استاتین ها

استاتین ها به عنوان خط اول درمان در جلوگیری از بیماری های آترواسکلروتیک قلب و عروق به حساب می آیند. اما این داروها به عنوان ریسک فاکتوری برای بیماران دچار ضعف شناخته می شوند.

محققین همچنین داده های سیستم بیمه سلامت و مراقبت آلمان که روی 282693 ساکن خانه سالمندان  با متوسط سنی 83 بوده است را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد برای بیش از 6 ماه متوالی استاتین مصرف کردند. براساس نتایج حاصل شده و با لحاظ کردن اصول آماری تحقیق، مصرف استاتین ها میزان مرگ و میر را در افراد دچار دمانس که از استاتین استفاده میکردند کاهش داد.

مصرف دمانس در سالمندان

سخن آخر

مصرف استاتین ها حتما باید با تجویز پزشک انجام گیرد و روند درمان توسط یک پزشک مطلع بررسی شود. از مصرف خودسرانه ی دارور برای خود و اعضای خانواده جدا بپرهیزید، زیرا مصرف بدون نظارت پزشک ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برای شما ایجاد کند.

 

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/statins-tied-lower-mortality-even-comorbid-dementia-2024a100059u?src=

اشتراک گذاری این پست