AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
نقش استرس در زندگی فردی و شغلی؛ وبینار استرس در سلامت‌ الکترونیک‌ نسیم برگزار شد

در حاشیه برگزاری وبینار آنلاین استرس که روز گذشته در مرکز سلامت نسیم برگزار شد، مدیر مرکز مراقبت، پیگیری و تماس شرکت سلامت الکترونیک نسیم بیان کرد: ماه اپریل در بسیاری کشورها زمان اطلاع‌رسانی در رابطه با استرس است که به این مناسبت، مفاهیم مختلفی در رابطه با استرس مطرح و ارائه می شود. هدف از برگزاری این وبینار در مرکز سلامت نسیم آن بود که افراد با مفاهیم استرس آشنا شوند، استرس خوب و استرس بد شناخته شود و پیامدهای مثبت و منفی آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه:اعتیاد به اینترنت و سلامت عمومی

هدف از برگزاری وبینار استرس

به گزارش روابط عمومی سلامت الکترونیک نسیم، دکتر آزاده عیسی شالکویی، مدیر مرکز مراقبت، پیگیری و تماس (cfc) مرکز سلامت نسیم در رابطه با ایده اولیه برگزاری وبینار آنلاین «استرس» گفت: در ابتدا با پیشنهاد یکی از مشتریان، هسته اولیه برگزاری رویداد شکل گرفت. از سوی دیگر، ماه اپریل در بسیاری از کشورها، زمان اطلاع‌رسانی در رابطه با استرس بوده و هدف‌های مختلفی را نیز دنبال می کند. به عنوان مثال این‌که مردم با مفهوم درست استرس آشنا شوند و دیدگاه منفی غالب در رابطه با استرس کمرنگ شود. بنابراین مهم است که مردم در درجه اول استرس را بشناسند، بدانند که همیشه و به خودی خود، بد نیست و بسیاری مواقع حتی برای  زندگی بشریت نجات‌دهنده است. بنابراین به طور کلی ضروری است که استرس، وجود داشته باشد؛ زیرا حالتی از آماده باش و دفاع از خطر را برای انسان ایجاد می کند و در صورتی که در جایگاه مناسب خود استفاده شود، مفید به شمار می رود.

مدیر مرکزcfc  سلامت الکترونیک نسیم همچنین توضیح داد: هدف از برگزاری رویداد آن بود که نشان بدهیم ابعاد درگیرکننده استرسی که از حالت نرمال خود خارج شده و حالت اختلال پیدا کرده، بسیار وسیع است. به همین دلیل، ارائه در حیطه‌های مختلف انجام شد؛ یعنی از دیدگاه پزشکی، روانشناسی و حتی تغذیه. با این کار، بر گسترده بودن موضوع تأکید شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف برگزاری وبینار آن بود که در مورد این موضوع صحبت کنیم، نشانه‌های آن را بینیم و بسیاری از گرفتاری‌هایی را که به آن مرتبط می‌شود، بشناسیم. در واقع قصد داریم که به افراد، فرصت و جسارت لازم را بدهیم تا در مورد موضوعاتی که برای آن‌ها استرس زا است، صحبت کنند؛ از آن جهت که هرچقدر افراد در مورد مشکلات خود صحبت کنند، حالت شرمندگی، ناراحتی و انگ‌های مختلفی که در حیطه روان وجود دارد، کمرنگ‌تر خواهد شد. زیرا بسیاری از افراد، صرفاً به دلیل احتمال ایجاد انگ مشکل روان و بیماری روانی، نه درباره مسائل خود صحبت می‌کنند و نه به دنبال درمان آن می‌روند. از این رو نه تنها خود این افراد، بلکه محیط اطراف آنان نیز، تحت تأثیر مسئله استرس قرار می‌گیرد. چه بسا نیاز به دارو در بسیاری از این افراد احساس می شود؛ درحالی که فرد از پذیرش و درمان، سرباز می زند و در نتیجه نه تنها خود فرد، بلکه بسیاری افراد دیگر که با او در ارتباط هستند، از استرس آسیب می‌بینند. از سوی دیگر، کارایی فرد تحت تأثیر قرار گرفته و به تدریج و با عدم کنترل اختلال، کنترل استرس دشوارتر می شود.

پیشنهاد مطالعه:پوست و فصل تابستان

دکتر شالکویی در رابطه با شرکت کنندگان این وبینار گفت: شروع کار ما با یک مجموعه هایپرمارکت زده شد که طبق تقویم جهانی همزمان با ماه اپریل، پیشنهاد برگزاری و اطلاع‌رسانی را در رابطه با استرس مطرح کرد. در این مجموعه هایپرمارکت، درصد بالایی از کارکنان، فروشنده فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند و در ارتباط مستقیم با سایر افراد (مشتریان). به همین دلیل، طبق ارزیابی مجموعه، بسیاری از افراد به علت ارتباط مداوم با افراد جامعه، ساعات کاری طولانی و سایر شرایط کاری، علائم استرس را در خود بروز داده بودند.

مطالب مطرح شده در وبینار استرس

دکتر شالکویی در پاسخ به این سوال که چه سرفصل هایی در این وبینار مطرح شد، تشریح کرد: مطالب در قالب 5 سرفصل عنوان شد که شامل بخشی به عنوان مقدمه بود و در آن به ماهیت استرس پرداخته شد. این‌که استرس، لزوماً بد نیست، می تواند کمک‌کننده باشد، او را از خطرات مختلف حفظ کند. همچنین به فرآیند استرس پرداخته شد و این که استرس می‌تواند چه تغییراتی را در بدن انسان ایجاد کند، چه هورمون‌هایی را ترشح کند و …؛ به عنوان مثال ترشح آدرنالین، افزایش ضربان قلب، ترشح کورتیزول و …. تغییراتی ناشی از استرس است که حاصل کلیه این تغییرات، افزایش یافتن جریان خون در بدن بوده تا فرد را آماده واکنش کند.

همچنین در رابطه با اینکه در حالت استرس، افراد چه واکنشی نشان می دهند نیز مطالبی مطرح شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این‌که بسیاری افراد حالت قفل‌شدگی، برخی واکنشی شبیه به فرار یا جنگیدن پیدا می کنند و مواردی از این قبیل.

وی در ادامه افزود: چالش در رابطه با استرس، معمولاً زمانی ایجاد می شود که این حالت روانی در جایی که نباید وجود داشته باشد، خود را نشان می دهد؛ یعنی زمانی که وارد ذهن افراد می شود، بر تصمیم‌گیری تأثیر می گذارد و تفکر را تحت تأثیر قرار می دهد.

همچنین درمورد اهمیت موضوع استرس صحبت‌هایی مطرح شد و اینکه تعریف درست از سلامت، هم سلامت جسم و هم سلامت روان را شامل می شود. در سلامت روان، استرس بسیار مؤثر است و علامت های جسمی و روانی را در برمی گیرد. وی همچنین بر اهمیت یادگیری صحبت کردن در خصوص استرس و سایر مشکلات حیطه روان تأکید کرد.

دکتر شالکویی اضافه کرد که در این وبینار سعی بر آن شد که از دیدگاه پزشکی نیز به موضوع استرس پرداخته شود. بنابراین پزشک متخصص موضوعاتی را نظیر تعریف استرس در پزشکی، اهمیت، علائم، عوامل مرتبط با ایجاد‌کننده های استرس، راه‌های درمان و …. ارائه کرد.

بررسی پارامترهای روانی تغذیه ای استرس توسط متخصص روان

پس از آن، متخصص روان نیز به ارائه موضوعاتی با رویکرد روانشناسانه پرداخت؛ شامل چرخه کامل احساس، فکر، هیجان و رفتار و اینکه عملکرد فرد در زمان استرس، چگونه تحت تأثیر قرار می گیرد. در مورد خطاهای شناختی هم موضوعاتی مطرح شد و در نهایت تکنیک‌هایی برای کنترل استرس به افراد آموزش داده شد؛ از جمله تنفس دیافراگمی.

در ادامه وبینار، متخصص تغذیه، به ارائه موضوعاتی در رابطه با تأثیر متقابل تغذیه و استرس پرداخت و اثر استرس بر اشتها و تغذیه مورد بررسی قرار گرفت. در همین خصوص بیان شد که افراد غالباً در زمان استرس، از نظر میزان اشتها به غذا، در دو طرف طیفی از پراشتهایی تا بی‌اشتهایی قرار می گیرند. همچنین در رابطه با این موضوع که چگونه با تغذیه می توانیم بر استرس تأثیر بگذاریم، مطالبی عنوان شد.

در پایان وبینار، مدیر مرکزcfc  شرکت سلامت الکترونیک نسیم، به جمع بندی مطالب پرداخت و در رابطه با اهمیت استرس و راهکارهای مدیریت و کنترل آن در زندگی شخصی و در محیط کار، مطالبی را بیان کرد و نکات قابل توجهی در رابطه با مدیریت استرس در محیط کار مطرح شد؛ از جمله اهمیت وجود آگاهی از قانون کار و وجود شفافیت. همچنین بر ضرورت موضوعات مرتبط با بهداشت محیط نیز تأکید شد. وی همچنین افزود: به دلیل گستردگی موضوع استرس و اثراتی که در حیطه‌های مختلف ایجاد می کند، برای تشخیص و کنترل آن، نیاز به یک تیم پشتیبان و درمان وجود دارد که با پیگیری های بعدی نیز، روند کنترل و درمان را استمرار ببخشد. وی گفت شرکت کنندگان این امکان را دارند که از طریق مرکز سلامت نسیم، با مرکز تماس بگیرند و یا از طریق سامانه، ارتباط برقرار کرده و سؤالات خود را از مطرح کنند.

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :