پیش‌دیابت و زوال عقل: هر چه جوان‌تر باشید، خطر زوال عقل بیشتر می‌شود

بر اساس مطالعه جدیدی که بر روی بیش از 13 هزار نفر انجام شد، هر چه فرد در شروع بیماری دیابت، جوان‌تر باشد، در آینده بیشتر در خطر ابتلا به زوال عقل قرار می‌گیرد.

ارتباط بین دیابت و خطر زوال عقل

به گزارش سلامت الکترونیک نسیم، بر اساس نتایج تحقیقات اخیر، تشخیص دیابت نوع 2 با افزایش خطر زوال عقل همراه است و هرچه سن افراد مبتلا به دیابت نوع دوم کمتر باشد، میزان این ارتباط افزایش می‌یابد.

محققان می‌گویند: «مطالعه ما ارتباط قوی بین دیابت و خطر زوال عقل را تأیید می‌کند، اما متوجه شده ایم که این ارتباط بسته به سن شروع دیابت، به شدت تغییر می‌کند». با توجه به این تحقیقات، دیابتی که در بزرگسالی (کمتر از 60 سال) زودتر تشخیص داده شده بود، به شدت با خطر زوال عقل مرتبط بود، در حالی که دیابت در سنین بالا (بیشتر از 80 سال) در افزایش خطر زوال عقل نقشی نداشت.

پیشنهاد مطالعه:تأثیر دیابت بر چشم | دیابت با چشم‌ها چه‌ کار می‌کند؟

ارتباط بین پیش دیابت و زوال عقل

موضوع مدیریت دیابت در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی را در زمینه‌های درمانی، مدیریت و تحقیقات تجربه کرده است. در میان انبوهی از موضوعات و اکتشافات جدید، افزایش احتمالی خطر زوال عقل مرتبط با تشخیص دیابت است. در سال 2021، مطالعه‌ای انجام شد که نشان می‌داد شروع زودتر دیابت با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است. الیزابت سلوین‌، استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ نیز در مطالعه حاضر، به دنبال بررسی ارتباط بین پیش دیابت و زوال عقل در میان گروهی از بیماران در ایالات متحده بود.

براساس نتایج این تحقیقات، شروع دیابت در سنین پایین بیشترین ارتباط را با زوال عقل دارد. بنابراین، پیشگیری یا به تأخیر انداختن پیشرفت در پیش‌دیابت و تبدیل شدن به دیابت به میزان قابل توجهی بار زوال عقل را در آینده کاهش می‌دهد.

با توجه به روند رو به رشد تعداد موارد دیابتیک در سطح جهانی و در سطح کشور ما، قطعاً موارد پیش‌دیابتیک (Prediabetes) بسیار بالا بوده که با چکاپ‌ها و پایش‌های مکرر سلامت می‌توان تشخیص‌های زودهنگام و مداخله به موقع انجام داد تا چنین عوارضی به شدت کاهش یابد.

 

منبع: Medscape

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :