AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
افزایش سلامت روان سالمندان: 5 توصیه برای لذت بردن از سالهای طلایی کهنسالی

در علم جمعیت شناسی، عبور از 60 سال را به عنوان عبور از سن میانسالی و ورود به دوره جدید و جذاب پیری یا کهنسالی در نظر گرفته میشود. معمولا  غالب افرادی که به این دوره ورود میکنند افراد بازنشسته هستند.

این دوره برای بیشتر افراد به نوعی ترسناک بوده و از بی حاصلی و بی توجهی در این دوره واهمه دارند. اما می توان با مدیریت این دوره، سلامت روان سالمندان را افزایش داد و سال های طلایی را پشت سر گذاشت.

آیا میدانستید طبق آمار ایالات متحده آمریکا به ازاء هر 4 فرد مسن، یک نفر مشکل سلامت روان دارد؟ بنابراین بررسی سلامت روان در سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است. سال های طلایی یا به اصطلاح Golden Years زمان مناسبی برای کشف سرگرمی های جدید می باشد اما بیشتر افراد مسن، این دوره را سخت میدانند چراکه استقلال و بعضی از ارتباطات خود را از دست می دهند.

از نظر روانی سالم ماندن می تواند به افراد مسن کمک کند تا از این دروه لذت ببرند. فعالیت هایی که باعث شاد شدن و مشغول شدن می شوند برای جسم و ذهن سودمند هستند. این نوع فعالیت ها همچنین باعث دور شدن احساس تنهایی یا افسردگی می شود.

در این مقاله 5 توصیه برای افزایش سلامت روان سالمندان و گذارندن هرچه بهتر دوران طلایی ارائه می شود:

  • ارتباط خود را با عزیزانتان حفظ کنید

شاید با بالارفتن سن بیشتر وقت خود را  در خانه می گذرانید.  اما این بدان معنا نیست که ارتباطات شما هم باید محدود به خانه شود. شما می توانید با تلفن یا نامه نگاری با دیگران ارتباط داشته باشد. در مورد علایقتان با عزیزانتان صحبت کنید. اگر سفر کردن برای شما دشوار است می توانید با افرادی که در نزدیکی شما هستند ارتباط داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه:تاثیر تنهایی در سالمندان و 3 عارضه ی آن

افزایش ارتباط خانوادگی برای افزایش سلامت روان در سالمندان

  • سرگرمی های قبلی خود را از سربگیرید

آیا قبلا ساز موسیقی میزدید؟ یا با علاقه به تئاتر و تماشای فیلم های کلاسیک بزرگ شدید؟ حال زمانی مناسبی برای بازگشت به آن سرگرمی ها و مرور دوباره آنهاست. با انجام سرگرمی های قبلی، می توانید خاطرات همراه آنها را نیز مرور کنید. تحقیقات نشان داده اند که سرگرمی از هر نوعی که باشد باعث ارتقاء سلامت روان در سالمندان می شود.

پیشنهاد مطالعه:19 فایده مذهب برای سلامت روانی

سرگرمی ها برای افزایش سلامت روان در سالمندان

  • فعالیت های جدیدی وارد زندگی خود کنید

ممکن است با افزایش سن، علایق شما هم تغییر کند. این تغییر یک فرصت استثنایی برای یافتن سرگرمی و فعالیت های جدید برای ذائقه شما است. شاید شما شناکردن را دوست داشته باشید ولی در گذشته به خاطر نداشتن زمان سراغش نمیرفتید یا شاید دوست داشته باشید خودتون را با پازل کلمات به چالش بکشید. هرچند در گذشته چنین چیزی را تجربه نکرده باشید. شروع یک فعالیت جدید می تواند ذهن شما را فعال نگه دارد و همچنین باعث می شود با افراد جدیدی ملاقات داشته باشید. همچنین در کنار سرگرمی می توانید به تغذیه خود توجه داشته باشید تا روند پیرشدن مغز خود را به تعویق بیندازید.

افزایش سرگرمی برای افزایش سلامت روان در سالمندان

  • ساعاتی را بیرون از خانه بگذرانید

هیچ چیزی به اندازه ی در معرض نور خورشید بودن نمی تواند حال شما خوب کند. نور آفتاب کمک میکند تا بدن شما ویتامین D تولید کند. تحقیقات نشان داده اند که کمبود این ویتامین می تواند به سلامت روان آسیب بزند. به همین دلیل گذراندن زمانی بیرون از خانه می تواند راه مناسبی برای ارتقاء سلامت روان شما باشد. حتی روزهای بدون آفتاب(ابری) را می توانید در طبیعت باشید تا احساس آرامش و ارتباط با جهان برای شما تداعی شود.

پیشنهاد مطالعه:طب ورزش

سرگرمی سالمندان در خارج از خانه

 

  • یک همراه برای خود بگیرید

نگهداری از حیوان خانگی می تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد. نیازی نیست کار دشواری بکنید، اگر نگران آن هستید که نتوانید حیوان خانگی که احتیاجات بیشتری دارد (مانند سگ) را نگهداری کنید می توانید ماهی، پرنده یا گربه را انتخاب کنید و از مزایای محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن لذت ببرید.

حیوانات خانگی برای سالمندان

مجموعه سلامت نسیم با ارائه بروزترین مقاله های علمی، خدمات غربالگری و تشخیصی پزشکی در صدد ارتقا وضعیت سلامت و پیشگیری از ابتلاء به بیماری هاست. هدف ما تامین سلامت و بهبود زندگی شماست.

 

 

منبع:

https://www.chenmedicalcenters.com/articles/5-tips-staying-happy-and-healthy-during-your-golden-years

اشتراک گذاری این پست