AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
تصمیمات احتمالی درباره تمدید طرح پویش سلامت

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه اهداف پویش ملی سلامت در کشور به میزان ۶۰ درصد تحقق یافته است، از امکان تمدید طرح پویش سلامت خبر داد.

کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف این پویش مراقبت رایگان بیماران دیابتی و فشارخون بالا در بستر برنامه سلامت خانواده و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است؛ گفت طبق برنامه‌ریزی، پویش تا ۱۵ دی ادامه داشته و امکان تمدید هم وجود دارد.

وی گفت: دیابت و فشارخون بیماران شناسایی شده هر ماه یا هر سه ماه یک‌بار توسط مراقبان سلامت و پزشکان اندازه‌گیری خواهد شد و در صورت نیاز آزمایش‌ها و داروهای رایگان ارائه می‌شود. مداخله به موقع برای این افراد می‌تواند از بروز دیابت و پرفشاری خون در آن‌ها جلوگیری کرده یا روند درمان آن‌ها را تسهیل کند.

غربالگری بیماری ها در طرح پویش سلامت

معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: ۲۸ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۷۱۸ نفر تاکنون در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری و از این تعداد ۵۵۸ هزار و ۸۹۶ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۳۳۴ هزار و ۱۹۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شده اند.

وی اضافه کرد: بیش از ۵ میلیون در پویش ملی سلامت در مرحله پیش ابتلا به پرفشاری خون و بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر نیز در مرحله پیش ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند. منظور از «احتمال دیابت» قندخون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون» عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالا است.

بیشتر بدانید: پیش‌دیابت و زوال عقل: هر چه جوان‌تر باشید، خطر زوال عقل بیشتر می‌شود

علت ایجاد طرح پویش سلامت در کشور

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: دلیل اجرای این پویش آن است که یک چهارم افراد مبتلا به دیابت در کشور و ۴۰ درصد افرادی که پرفشاری خون دارند از بیماری خود بی‌اطلاع‌اند.

اعتماد تصریح کرد: هدف اصلی ما در «پویش ملی سلامت» شناسایی زودرس این افراد، ارتقای سواد سلامت و کاهش عوارض ناشی از این دو بیماری است.

وی در پایان گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی سراسر کشور در این پویش شرکت کنند. همچنین افراد بالای ۱۸ سال با مراجعه به لینکی که با پیامک برای آن‌ها ارسال خواهد شد، می‌توانند به صورت خوداظهاری بیماری پرفشاری خون یا دیابت خود را ثبت کنند.

گفتنی است «پویش ملی سلامت» با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور اجرا می‌شود.

اشتراک گذاری این پست