AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
10 عادت غذایی مضر برای متابولیسم

سلامت نسیم قصد دارد با هدف کمک به افزایش سلامتی شما، 10 عادت غذایی مضر برای متابولیسم را به شما معرفی و تاثیر این عادات بد بر بدن شما را بیان کند، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

10 عادت غذایی مضر برای متابولیسم

غذاهای مضر

1-مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده و قندهای افزودنی

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند به متابولیسم شما آسیب بزند و یک عادت غذایی مضر برای متابولیسم محسوب می شود. مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده، مثل نان سفید و غلات شیرین می تواند باعث افزایش سریع در قند خون شده و متعاقب این افزایش سریع کاهش سریع قند رخ می دهد. این نوسان می تواند متابولیسم را مختل کند و تنظیم انرژی و ذخیره چربی به طور نامناسبی تنظیم می شود.

غذاهای سرشار از قند، می تواند موجب مقاومت به انسولین شود یعنی توانایی بدن در کنترل سطح قند خون و ذخیره چربی دچار اختلال شده که این اثر بدی بر متابولیسم بدن دارد.

پیشنهاد مطالعه: ارتباط بین رژیم غذایی و افسردگی

مصرف بیشتر کربوهیدارت

 

2-عدم دریافت چربی سالم به طور کافی

صرف نظر از اینکه منابع چربی های سالم مانند ماهی، آواکادو و خشکبار هم خوشمزه هستند و هم مغذی، این چربی های سالم برای سلامت متابولیسم شما بسیار اهمیت دارند. بدون مصرف این مواد، متابولیسم می تواند به طور غیر موثری تحت تاثیر قرار بگیرد. نبود چربی های سالم در رژیم غذایی می تواند در متابولیسم طبیعی بدن اختلال ایجاد کند زیرا که چربی ها یک نقش کلیدی در تنظیم هورمون ها و عملکرد متابولیکی بدن دارد.

چربی های سالم نظیر آواکادو، تنقلات و روغن زیتون برای جذب ویتامین های محلول در چربی(ویتامین های A,D,E,K) و تولید هورمونهای مهمی نظیر انسولین و تیروئید ضروری هستند. بدین ترتیب بدون چنین چربی های سالم، تعادل هورمونی بدن مختل می شود و جذب برخی مواد هم با کاهش همراه خواهد بود. بنابراین عدم دریافت چربی سالم یک عادت مضر غذایی مضر برای متابولیسم است.

پیشنهاد مطالعه: سیستم ایمنی بدن؛ از رژیم مدیترانه‌ای تا ترک سیگار

عدم دریافت چربی سالم

3-کاهش وزن سریع با غذا نخوردن

فریب این نوع کاهش وزن را خوردن به راحتی میتواند ما را با مشکل روبرو کند. مخصوصا در زمانه ای که فشار اطرافیان برای کاهش وزن سریع بسیار زیاد است، این روش یک عادت مضر برای متابولسیم شماست. محدویت وسیع دریافت کالری و کاهش وزن سریع می تواند متابولیسم را کاهش دهد. چرا که بدن به این کاهش دریافت کالری عادت کرده و بدن برای حفظ انرژی میزان متابولیسم را کاهش میدهد.

این عادت کردن به دریافت کالری روزانه ی کم می تواند باعث از دست رفتن عضله شود و حفظ وزن نرمال را وقتی میزان دریافت غذا به حالت نرمال برگردد سخت می کند. در عوض مقید بودن به تغییر سبک زندگی برای کاهش وزن تدریجی به جای کاهش وزن سریع و غیراصولی، کنترل وزن را بهبود میبخشد و اثرات طولانی مدت سلامتی در پی خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای تقویت سیستم ایمنی بدن چی بخوریم؟ معرفی 17 ماده غذایی

کم غذا خوردن

4-رژیم غذایی حاوی ویتامین کم و مواد معدنی

مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده و عدم مصرف میوه و سبزیجات می تواند باعث عدم دریافت کافی ویتامین و مواد معدنی شود و برای همین یک عادت مضر برای متابولیسم شماست. رژیم غذایی حاوی مواد معدنی و ویتامین کم می تواند متابولیسم را کاهش دهد چرا که این مواد نقش حیاتی در فرآیندهای متابولیکی بازی میکند.

برای مثال، ویتامین ها و مواد معدنی کوفاکتورهای ضروری برای آنزیم های بدن(که در تولید انرژی، متابولیسم مواد مغذی و تنظیم هورمونی دخالت دارند) می باشند. وقتی بدن این مواد ضروری را دریافت نکند، برای تبدیل غذا به انرژی، تنظیم اشتها و حفظ تعادل متابولیکی دچار سختی شده و نتیجتا بیماری های متابولیکی متعددی بروز میکند.

خوردن فست فود

5-نخوردن میان وعده بعد از تمرین

بیشتر افراد فکر میکنند برای کاهش وزن بیشتر باید میان وعده بعد از تمرینات ورزشی را حذف کنند اما نتیجه ی چنین کاری خوب نخواهد بود.چرا که احساس گرسنگی متعاقب آن باعث پرخوری و افزایش وزن می شود و از این رو یک عادت مضر برای متابولیسم شماست.

 

6-مصرف بیش از حد الکل

با مصرف الکل، بدن شکستن الکل را بر سایر مواد مغذی ترجیح میدهد. لذا چنین اتفاقی باعث تولید چربی بیشتر و کاهش چربی-سوزی می شود و میزان متابولیسم بدن کاهش می یابد. از طرفی، مصرف الکل می تواند باعث افزایش اشتهاء و انتخاب غذای نامناسب شود.

عدم مصرف الکل

 

7-صبحانه نخوردن

برای روشن کردن دکمه متابولیسم روزانه، باید یک محرکی حضور داشته باشد. این محرک همان وعده صبحانه است. لذا جا انداختن این وعده مهم و اساسی یک عادت مضر برای متابولیسم است که بدن را با مشکل مواجه میکند.

صبحانه نخوردن

8-عدم دریافت پروتئین کافی

براساس مطالعه منتشر شده در مجله  Nutrition & Metabolism، مصرف وعده غذایی سرشار از پروتئین، به طور مستقیمی با متابولیسم سالم در ارتباط است. اینکه چقدر پروتئین در روز مصرف میکنید به تنهایی اهمیت ندارد، اینکه در چه زمانی این پروتئین را مصرف میکنید مهم است و بهتر است برای داشتن رشد عضلانی خوب مصرف پروتئین را در وعده های غذایی تقسیم کنید.

عدم مصرف پروتئین کافی

9-دریافت عمده کالری روزانه در شب ها

با غروب خورشید، سیستم هاضمه ما سرعت عملکرد خود را کاهش میدهد و برای استراحت شبانه آماده می شود. بنابراین افرادی که وعده مهم صبحانه را جا می اندازند و در طول روز مصرف غذای کمی دارند و حجم بیشتر غذا را برای شب-هنگام می گذارند درواقع باید بدانند که عملکر د آنها مخالف ریتم زیستی طبیعی بدن است و یک عادت مضر برای متابولیسم بدنی ایجاد می کنند.

خوردن شب هنگام فست فود

10-عدم دریافت فیبر کافی

مصرف کافی فیبر در روز نه تنها به تعدیل متابولیسم بدن کمک میکند بلکه از ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلب و عروق و حتی سرطان ممانعت میکند. در واقع فیبر دو کار مهم انجام میدهد: القاء احساس سیری و کمک به سیستم هاضمه.

خوردن فیبر کافی

بهتر است بدانیم که فیبر با صرف انرژی زیاد برای هضم شدن میزان متابولیسم را افزایش میدهد.

منبع:

https://www.eatthis.com/worst-eating-habits-for-metabolism/

اشتراک گذاری این پست