AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
علائم اولیه حاملگی (بارداری) -علائمی که باید احتیاط کرد

علائم و نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شما در مراحل ابتدایی حاملگی هستید.

اگرچه علائم اولیه حاملگی در هر فردی می تواند متغیر باشد  اما در این مقاله مواردی را که شایع تر است و بیشتر مادران باردار آن را در شش هفته اول بارداری(که ممکن است تا انتهای سه ماه ی اول طول بکشد)تجربه کرده اند را با شما به اشتراک میگذاریم. توجه کنید که این علائم می تواند در طول حاملگی نیز تغییر کند.

با سلامت نسیم همراه باشید تا با علائم اولیه حاملگی که باید در مورد آن بیشتر احتیاط کنید، آشنا شوید.

 شایع ترین علائم اولیه حاملگی

اگر فکر میکنید که حامله هستید مهم است که یک پزشک شما را ویزیت کند و مراقبت هایی به شما آموزش داده شود، مواردی که در هنگام بارداری باید حتما رعایت کنید شامل موارد زیر است:

  • از ویتامین استفاده کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • الکل ننوشید.

شایع ترین علائم اولیه حاملگی که معمولا افراد تجربه می کنند شامل:

  • حساس شدن پستان ها و تغییر در اندازه آنها
  • تهوع و استفراغ صبحگاهی
  • خستگی و افزایش خواب آلودگی
  • پریود نشد (توقف دوره های قاعدگی ماهیانه )

میزان بروز هر یک از این علائم می تواند به طور گسترده ای متنوع باشد. برخی از بانوان بسیاری از این علائم را بروز میدهند اما ندرتا به آنها توجه میکنند.

پیشنهاد مطالعه: معاینه زنان برای پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

حساس شدن پستان ها و تغییر در اندازه آنها: به دلیل نوسان در هورمون های بدن، طبیعی است که در این دوران، لمس پستان ها حساس شده و سایز پستان ها تغییر کند چرا که در واقع پستان ها خود را برای یک دوره ی شیردهی طولانی آماده میکنند. در حقیقت،  این اولین سرنخ برای شک به حاملگی است. در برخی بانوان دردناک شدن پستان ها قبل یا در طی دوران قاعدگی شایع است.

تهوع و استفراغ صبحگاهی:

این علامت در اوایل روز بدتر می شود و لی هر زمانی ممکن است تشدید شود. حتی یک بوی نامطبوع هم میتواتند شروع کننده این فرآیند باشد. اما چگونه آن را کنترل کنیم؟

  • سعی کنید قبل از رفتن به خواب یک وعده کوچک میل کنید.
  • اگر برایتان مطبوع است به جای سه وعدی اساسی در روز، 5 یا 6 وعده با حجم کمتر میل کنید.
  • از بو هایی که می تواند محرک تهوع و استفراغ باشد دوری کنید.
  • از درمان های طبیعی برای کنترل آن استفاده کنید. برای مثال دانشکده زنان و زایمان آمریکا پیشنهاد کرده است که می توانید از ترکیب ویتامین B6 و داکسی لامین بهره بگیرید. برخی از پزشکان توصیه به مصرف زنجبیل میکنند.

برای مقابله با هر گونه حالت تهوع یا استفراغ زمان بیشتری در برنامه خود قرار دهید. 

خستگی و افزایش خواب آلودگی: اگر روی صندلی نشسته اید و به صورت غیر معمولی چرت میزنید میتواند از نشانه های احتمالی حاملگی باشد. نگران نباشید در اوایل حاملگی بدن سعی در حفظ هرچه بیشتر جنین دارد لذا این احساس خستگی طبیعی است.

خستگی در دوران حاملگی، در سه ماه اول و سوم شایع است. این احساس در سه ماه اول شایع تر است چراکه نوسانات هورمونی وجود دارد اما علائم در سه ماه دوم تعدیل می شود و ممکن است این احساس مجددا در سه ماه سوم به دلیل سختی در خوابیدن و ناراحتی فیزیکی (به سبب فشار جنین در شکم مادر ) برگردد.

آکادمی پزشکان خانواده آمریکا8  تا 10 ساعت خواب در هر شب را برای زنان باردار توصیه می کند.)

درنظر داشته باشید که یکی دیگر از عوامل مرموز این خستگی می تواند آنمی یا کم خونی باشد لذا ممکن است پزشک شما برای شما درخواست چک میزان هموگلوبین بدهد.

پریود نشدن: از علل دیگر پریود نشدن، می توان به استرس و کاهش وزن سریع اشاره کرد. با این همه پریود نشدن از نشانه های فاش کننده ی حاملگی به شمار می آید. اگر مدت پریود نشدن بیشتر از یک هفته شد می تواند حاملگی رخ داده باشد مگر آنکه فرد موردنظر دوران پریودی نامنظمی را تجربه میکند.

پیشنهاد مطالعه: درمان خانگی فشار خون بالا: 15 راهکار طبیعی و موثر برای درمان فوری

بادراری سخت

علائم کمتر مشهود در حاملگی

این علائم اگرچه کمتر در حاملگی مشهود است اما معمولا در دوران حاملگی رخ میدهد.

هوس های شدید غذایی (ویار به غذا): علت این ویار می تواند حساس شدن حس بویایی و چشایی و تغییر در هورمون ها باشد. این ویار می تواند به مواد غیر خوراکی مثل خاک هم رخ دهد.

حساس تر شدن حس بویایی: این حالت می تواند به علت نوسانات هورمونی باشد که بر سیستم بویایی اثر میگذارد. حساس شدن به برخی بوها میتواند واکنش های منفی مانند تهوع و کاهش اشتها ایجاد کند.

تغییرات در مود و عواطف: اگر در اوایل بارداری لحظه ای شاد و لحظه ای گریان هستید باید بگوییم که شما تنها نیستید و این یک حالت طبیعی در حاملگی است. این  تغییر حالات روحی بیشتر به دلیل نوسانات هورمونی، خستگی، درد و یا احساس نارضایی از ظاهر رخ میدهد.

همه این تغییرات – همراه با نوسانات خلقی – ممکن است باعث شود شما احساس فراموشی، استرس و عدم تمرکز بیشتری داشته باشید.

تغییرات فیزیکی و بدنی

  • احساس دفع مکرر ادرار
  • درد و گرفتگی شکم
  • تغییرات در پوست و مو
  • لکه بینی
  • افزایش وزن یا کاهش وزن
  • سردرد: افزایش سطح بالای هورمون استروژن یکی از عوامل آن می باشد. اطمینان داشته باشید که در سه ماهه ی دوم که سطح این هورمون ثابت می شود، سردرد کاهش می یابد.
  • گیجی
  • بهتر شدن برخی اختلالات خود ایمن: مثلا مبتلایان به RA یا آرتریت روماتوئید که با حاملگی علائمشان تخفیف می یابد.

منبع:

https://health.usnews.com/health-care/patient-advice/articles/early-signs-of-pregnancy?int=hp_coronavirus_health

اشتراک گذاری این پست