AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
  9 نشانه سرطان خون در بزرگسالان که ممکن است نادیده گرفته شوند .

سرطان خون با علائم ناچیز و حیرت آوری همراه است. پزشکان تعدادی از شایع ترین آنها را در مقاله پیش رو به اشتراک گذاشته اند تا نگاه دقیق تری به علائم داشته باشیم.

سرطان خون چیست؟

سرطان خون، یک محدوده ی وسیع دارد اما وقتی واژه ی سرطان به زبان می آید، کلماتی مانند لوسمی، لنفوما و مالتیپل میولوما به ذهن خطور میکند.

  • لنفوما زمانی برخ می دهد که سلول های سرطان از سیستم لنفاوی نشات بگیرند.
  • در سرطان لوسمی، سلول های سرطانی از مغز استخوان منشا گرفته و در پی آن، مغز استخوان رده گلبول سفید فراوانی تولید میکند که بعدها در رده گلبول های قرمز و پلاکت نیز تداخل ایجاد می شود.

.مالتیپل میولوما، از سلول های پلاسما خون نشات میگیرند. این سلول ها از لنفوسیت های B ساخته می شوند. )

9 نشانه سرطان خون در بزرگسالان

به دلیل اینکه علائم سرطان خون، به تدریج ظاهر می شود، احتمال اینکه تشخیص این نوع سرطان نادیده گرفته شود زیاد است. در این مقاله سعی شده است با شایع ترین علائم سرطان های خون آشنا شوید.

1-کبودی وسیع

کبودی‌های بدون دلیل و بدون هیچ گونه ضربه جسمی ممکن است یکی از نشانه سرطان خون در بزرگسالان باشد. البته کبودی غیر‌معمول می تواند در نتیجه تعداد کم پلاکت‌ یا سایر اختلالات مربوط به لخته شدن خون نیز رخ دهد.

پیشنهاد مطالعه: افزایش بهره وری زندگی افراد مبتلا به سرطان

کبودی و سرطان خون

2-خونریزی شدید

براساس اظهار انجمن سرطان آمریکا، خون ریزی بدون دلیل که به راحتی متوقف نشود، می تواند از دیگر نشانه سرطان خون در بزرگسالان باشد. مشابه کبودی، خونریزی غیرمعمول بینی یا خونریزی در لثه، روده، ریه یا سر ممکن است علائمی از کمبود پلاکت‌ها و مشکلات انعقادی باشد که نشان دهنده ی انواع حاد لوسمی است. البته داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین نیز گاهی عامل چنین خونریزی هایی است.

پیشنهاد مطالعه:علائم و نشانه های سرطان کولون

خون ریزی شدید و سرطان خون

3-خستگی

سنگینی کارهای روزمره و استرس های زندگی احساس خستگی شدیدی را ایجاد میکند. این نوع از خستگی، باید با استراحت کردن برطرف شود. اما اگر احساس خستگی شما دائمی شود، حتما باید برای بررسی چند مورد با پزشک خود مشورت کنید. وقتی سلول های گلبول قرمز سالمی تولید نشود، این امر باعث بروز کم خونی یا آنمی می شود که می تواند از علل این خستگی های همیشگی باشد.

پیشنهاد مطالعه: آزمایشهای تشخیص سرطان

خستگی و سرطان خون

4-تب

از آنجایی که بیماران مبتلا به لوسمی توانایی تولید گلبول های سفید سالم را ندارند، درمعرض عفونت های فراوانی هستند که تب شایع ترین علامت بروز عفونت است. به این نکته توجه داشته باشید که اگر تب به علت سرماخوردگی باشد 3تا5روزه تمام میشود.

پیشنهاد مطالعه: چرا باید شنونده‌های خوبی برای هم باشیم؟

تب و سرطان خون

5-تعریق شبانه

برای تعریق شبانه علل پزشکی بسیاری وجود دارد اما اگر شما شب ها را یکی پس از دیگری با تعریق شدید سپری میکنید، لوسمی یا لنفوما می تواند مطرح باشد. هر دو نوع سرطان می توانند باعث ایجاد تب شده و تعریق شبانه را ایجاد کنند همچنین سلول های سرطانی نیز روی مغز اثر گذاشته و باعث تغییر دمای بدن می شود.

تعریق شبانه و سرطان خون

6-راش(قرمزی) با طرح بخصوص

از نظر بالینی منظور mycosis fungoides می باشد. این نوع راش مختص لنفوم بوده و زمانی ظاهر می شود که سلول های بدخیم به پوست مهاجرت کرده و ظاهری خارش دار و پوسته پوسته ایجاد کنند. توجه داشته باشید که هر راش یا قرمزی در سطح پوست به معنای داشتن سرطان نیست بلکه برای راش هایی که با درمان خوب نمی شوند بهتر است با فوق تخصص خون و سرطان مشورت کرد.

راش و سرطان خون

7-درد استخوان یا مفصل

نوع خاصی از لوسمی مانند AML، اغلب باعث درد استخوان ها یا مفاصل می شود. علت این امر فعالیت سلول های سرطانی در مغز استخوان بوده که باعث بزرگ شدن و شلوغ شدن مغز استخوان می شوند و نهایتا به درد در استخوان یا مفصل نزدیک به استخوان درگیر منجر می شود.

درد مفاصل و سرطان خون

8-بزرگ شدن غدد لنفاوی

تورم بدون درد در ناحیه گردن، زیربغل یا کشاله ران می تواند نشانه سرطان خون در بزرگسالان باشد. غدد لنفاوی حاوی گلبول های سفید هستند که به مبارزه علیه عوامل بیماری زا می پردازند. وقتی این غدد بدون علائم همراه مثل درد گوش یا درد گلو، متورم شوند و متورم باقی بمانند، این خود یکی از علائم هشدار ابتلا به سرطان خونی لنفوما می باشد.

تورم غدد لنفاوی و سرطان خون

9-تورم شکم

اگر دائما نفخ میکنید و بعد از خوردن مقدار ناچیزی غذا احساس سیری زیادی دارید، این می تواند یک علامت هشدار برای رخ دادن یک اتفاق جدی در بدن شما باشد. در نوعی از لوسمی به نام ALL ، تورم کبد و طحال باعث بزرگتر لمس شدن شکم می شود.

درد شکمی و سرطان خون

مجموعه سلامت نسیم با ارائه تست های غربالگری بیماری های مختلف، می تواند نگرانی شما عزیزان را در زمینه ی گسترش بیماری ها مرتفع سازد.

 

منبع: https://www.thehealthy.com/cancer/blood-cancer-symptoms/

اشتراک گذاری این پست