AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
کمبود خواب و سرطان: ارتباطی وجود دارد؟

اختلالات طولانی مدت خواب ممکن است خطر ابتلا به بعضی سرطان ها را افزایش دهد در نتیجه کمبود خواب و سرطان به هم مرتبط است. اما این دو مقوله از طریق دیگری هم به یکدیگر آمیخته اند. در طی درمان سرطان، داشتن خواب باکیفیت دشوار است و حتی ممکن است برای نجات یافتگان از سرطان به عنوان مسئله حل نشده باقی بماند.

در تحقیقات انجام شده، تقریبا 1 نفر از 4 نفر بهبودیافتگان سرطان در دوران کودکی در بخواب رفتن و در خواب ماندن مشکل داشتند”: دکتر Kathryn Ruble، متخصص سرطان مرکز سرطان  Johns Hopkins Kimmel: “کمک به بهبود خواب نجات یافتگان از سرطان باعث بهبود عملکرد آنها در مدرسه، محل کار و تمام مراحل زندگی می شود.”

پیشنهاد مطالعه:آپنه خواب چیست تشخیص و 5 راهکار درمان

چگونه کمبود خواب و سرطان بریکدیگر اثر میگذارند؟

دوره های طولانی مدت شیفت های کاری می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. اخلال در عملکرد ساعت بیولوژیکی بدن که کنترل خواب و هزاران عملکرد دیگر را برعهده دارد، می تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ، تخمدان و پروستات را افزایش دهد. از طرف دیگر در معرض نور بودن در شیفت های کاری شبانه باعث کاهش سطح ملاتونین می شود که این موضوع می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.

برای پیشگیری از بروز سرطان چه کنیم؟

مهم است که نسبت به غربالگری های مربوط به هر سرطان حساس باشید. این غربالگری ها شامل ماموگرافی برای سرطان سینه، تست های غربالگری مربوط به روده بزرگ و پروستات است.  در این زمینه مجموعه سلامت نسیم با ارائه تست های غربالگری بیماری های مختلف، می تواند نگرانی شما عزیزان را در زمینه ی گسترش بیماری سرطان مرتفع سازد.

نقش کمبود خواب در بروز سرطان

عوارض درمان سرطان و اختلالات خواب

در طی درمان سرطان، اضطراب، افسردگی، خستگی مفرط، مشکلات سیستم گوارشی، مشکلات تنفسی، تعریق شبانه و درد می توانند در به خواب رفتن و تداوم خواب اختلال ایجاد کنند. در این زمینه پیشنهاد می شود ، مقاله ی افزایش بهره وری زندگی افراد مبتلا به سرطان را برای مدیریت بهتر شرایط زندگی مطالعه کنید. تکنیک های آرام سازی و درمان رفتاری-ادراکی می توانند کمک کننده باشد. داشتن ساعت خواب و ساعت بیداری منظم و محدودیت مصرف کافئین اثربخش خواهد بود.

عوارض جانبی و طولانی مدت درمان سرطان توضیح مناسبی برای مشکلات خواب در بیماران سرطانی است اما فعالیت هایی وجود دارد که در خواب طبیعی فرد اختلال ایجاد میکند که قابل اصلاح است مانند تا دیروقت بیدارماندن برای بازیهای کامپیوتری، تماشای تلویزیون و یا نداشتن برنامه ورزشی منظم که باید توسط فرد اصلاح شود.

 

منبع:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/lack-of-sleep-and-cancer-is-there-a-connection

اشتراک گذاری این پست


تگ‌ها :