AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
آسیب‌های پنهان دیابت در کودکان پس از درمان موفق سرطان

بر اساس تحقیقات جدید، کودکانی که از سرطان جان سالم به در برده‌اند، با چالش‌های سلامتی زیادی روبرو هستند و خطر ابتلا به دیابت یکی از آنهاست.

با سلامت نسیم همراه باشید تا به بررس آسیب‌های پنهان دیابت در کودکان که از سرطان بهبود پیدا کرده اند، بپردازیم. در این مقاله به بررس تحقیقات و یافته های به روز دانشمندان می پردازیم.

بررسی ابتلا پیش دیابت در کودکان بهبود یافته از سرطان

تیمی از محققان بیمارستان کودکان سنت جودز در ایالت تنسی می گویند که احتمال ابتلای این کودکان به بیماری پیش‌دیابت در مقایسه با کودکان بدون سابقه سرطان، دو برابر بیشتر است.

دکتر «استفانی دیکسون»، سرپرست این مطالعه می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های بارز، شیوع بسیار بالای پیش دیابت در چنین سنین پایینی در بازماندگان بود.»

او در ادامه افزود: «مشکل این است که با گذشت زمان، به مرور افراد بیشتری دچار بیماری دیابت می‌شوند. برای مثال، اگر پیش دیابت در سن ۲۰ سالگی شروع شود، به معنای افزایش شدید خطر بیماری قلبی و کلیوی است.»

بیشتر بدانید:آزمایشهای تشخیص سرطان

کودک سرطانی

این مطالعه که شامل بیش از ۳۵۰۰ بازمانده سرطان از دوران کودکی و ۴۴۸ بزرگسال بدون چنین سابقه‌ای بود. با توجه به این مطالعه، گروه دیکسون پی بردند که تا زمانی که آنها به طور متوسط ۳۰ ساله شدند، بیش از ۲۹ درصد از شرکت کنندگانی که از سرطان دوران کودکی جان سالم به در برده بودند، در مقایسه با حدود ۱۸ درصد از افراد گروه کنترل، پیش دیابت داشتند.

ابتلاء به دیابت ۶.۵ درصد از بازماندگان سرطان دوران کودکی و ۴.۷ درصد از افراد کنترل را تحت تأثیر خود قرار داد.

این مطالعه نشان داد تا زمانی که آنها به ۴۰ سالگی رسیدند، تقریباً نیمی (۴۵.۵٪) از بازماندگان سرطان دوران کودکی پیش دیابت داشتند، در حالی که ۱۴٪ دیابت داشتند.

خطر ابتلا به  بیماری قلبی در کودکان بهبود یافته از سرطان

دیکسون گفت: «در مجموع بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت به تنهایی با افزایش آماری قابل توجهی مرتبط بود. اما با تفکیک آنها، متوجه افزایش قابل توجهی در خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به پیش دیابت و سپس کاردیومیوپاتی [نارسایی قلبی] و سکته مغزی در افراد مبتلا به دیابت شدیم.»

گروه دیکسون همچنین به این موضوع اشاره کرد که با مدیریت صحیح سبک زندگی، می‌توان از بیماری های قلبی، پیش دیابت و دیابت پیشگیری کرد.

نتیجه گیری

دیکسون اشاره می کند: «ما باید به بازماندگان کمک کنیم تا بفهمند که پیش دیابت واقعاً یک علامت هشدار دهنده اولیه است که می‌گوید باید کاری انجام دهید، حال با تغییر سبک زندگی، شروع مصرف دارو یا پیگیری مراقبت‌های اولیه.»

دیکسون همچنین می گوید: «ما باید مداخلاتی را برای کاهش خطر در این جمعیت از بازماندگان پیش دیابتی و دیابتی در نظر بگیریم تا آنها بتوانند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند.»

اشتراک گذاری این پست