AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
تغییر سبک زندگی و بهتر شدن عملکرد قلب و پیشگیری از سکته قلبی

تغییر سبک زندگی و بهتر شدن عملکرد قلب و پیشگیری از سکته قلبی

غذاهای سالم بخورد، ورزش کنید و دور دخانیات را خط بکشید

بسیاری از مردم نگران تجربه سکته قلبی در طول زندگی خود هستند و دلیل خوبی برای این نگرانی وجود دارد: برآورد‌ها می‌گوید هر 40 ثانیه یک نفر در آمریکا دچار حمله قلبی می‌شود. اگرچه حمله قلبی می‌تواند کشنده باشد، اما خبر خوب این است که سالانه ده‌ها هزار آمریکایی نیز از حملات قلبی جان سالم به در می برند. هنگامی که حس می‌کنید سکته قلبی در حال وقوع است اگر سریع عمل کنید می‌تواند شانس زنده ماندن شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

به بیان دیگر پیشگیری از سکته قلبی در بسیاری از مواقع ممکن است. سکته قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد قلب دچار اختلال شود و مانعی جریان خون را در قلب شما مسدود کند، بنابراین قلب نمی‌تواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند.

حتما بخوانید: مقاله‌ای درباره‌‌ی درمان فوری سردرد شدید نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

مراقب هشدارهای اختلال در عملکرد قلب باشید

علائم هشدار دهنده احتمال بروز سکته قلبی مختلف است؛ از احساس ناراحتی در گلو، سنگینی در ناحیه سینه، سفت شدن عضلات اطراف قلب تا احساس فشار یا درد در قفسه سینه یا بازو و زیر استخوان سینه. احساس پُری در معده یا سوء هاضمه (ممکن است احساس سوزش سر‌دل کنید)، تعریق، استفراغ یا سرگیجه، ضعف شدید، اضطراب و ضربان قلب سریع یا ناهموار هم می‌تواند از نشانه‌های هشدار برای احتمال بروز سکته قلبی باشد.

با این حال این علائم می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. پژوهش‌ها نشان داده است که زنان بیشتر در معرض این علائم سکته قلبی هستند؛ خستگی غیر معمول، تنگی نفس، تهوع یا استفراغ، سرگیجه یا سبکی سر، ناراحتی در معده و روده که ممکن است مانند سوء هاضمه احساس شود. با وجود شناخته شدن علائم متعدد، حملات قلبی گاهی اوقات بدون هیچ علامتی رخ می‌دهد که به آن سکته قلبی خاموش گفته می‌شود. این حملات ناگهانی قلبی در افرادی که دیابت دارند شایع‌تر است.

اطمینان از عملکرد قلب، مهمترین عامل در پیشگیری از سکته قلبی است. سؤالی که مطرح می‌شود این است چگونه می‌توانید زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید؟ هشت عامل کلیدی وجود دارد که می‌تواند به شما در کاهش خطر سکته قلبی کمک کند. این‌ها در واقع بخشی از یک شیوه زندگی سالم برای بزرگسالان هستند و می‌توانند به شما کمک کنند یک برنامه پیشگیری قوی با حمایت تیم مراقبت سلامت خود بسازید.

پیشنهاد میکنیم مقاله درمان گیاهی قلب درد عصبی را مطالعه کنید شاید برای شما مفید باشد.

عوامل خطر احتمالی خود برای پیشگیری از سکته قلبی را بشناسید

اگر بین 40 تا 75 سال سن دارید و هرگز دچار حمله قلبی یا سکته نشده‌اید، حتماً از یک فرایند کنترل سلامت قلب و عروق بهره ببرید. با چک‌آپ سالیانه می‌توانید عوامل هشدار برای عملکرد قلب را بشناسید و بر اساس آن سبک زندگی خود را تغییر دهید.  با این رویه مراقبتی می توانید از ناراحتی‌های قلبی عروقی در 10 سال آینده‌تان تا حد زیادی پیشگیری کنید.

برخی عوامل زمینه‌ای و عادت‌های رفتاری به صورت کلی برای می‌توانند خطر سکته قلبی را زیاد کنند؛ سیگار کشیدن، بیماری کلیوی یا وجود سابقه بیماری قلبی در میان اعضای خانواده. دانستن عوامل خطرساز می‌تواند به شما و تیم مراقبت از سلامت شما کمک کند تا بهترین برنامه پیشگیری را برای شما تعیین کنند. بسیاری از عوامل خطر‌زا در عملکرد قلب را می‌توان با تغییر شیوه زندگی بهبود بخشید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

برنامه غذایی خود را بر پایه سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل، پروتئین‌های گیاهی، پروتئین‌های بدون چربی حیوانی و ماهی متمرکز کنید. انتخاب‌های هوشمندانه‌ای مانند محدود کردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، گوشت‌های فرآوری شده و نوشیدنی‌های قندی در پیشگیری از حمله و سکته قلبی بسیار موثر هستند.

می‌توانید از راهنمای سلامت که به صورت برچسب روی خوراکی‌ها ثبت می‌شود راهنمایی بگیرید و حقایق تغذیه‌ای غذاهای بسته‌بندی شده برای کاهش مصرف سدیم، قندهای اضافی و چربی‌های اشباع شده و اجتناب از چربی ترانس را مطالعه کنید.

فعالیت بدنی تا حد زیادی می‌تواند به پیشگیری از سکته قلبی کمک کند

به زبان ساده باید گفت بیشتر حرکت کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای سالم ماندن، پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش طول عمر بدون شک اهمیت دادن به ورزش است. بزرگسالان باید حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت شدید در هفته داشته باشند. اگر عادت به ورزش کردن دارید، می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را برای رسیدن به مزایای بیشتر از جمله اطمینان از عملکرد قلب افزایش دهید. اگر هم اهل ورزش نیستید، با کم‌تر نشستن و فعالیت‌های سبک مثل پیاده‌روی شروع کنید تا بتوانید به سلامت قلب و پیشگیری از سکته قلبی بیش‌تر امیدوار باشید.

مراقب وزن خود باشید تا نگران عملکرد قلب نشوید

سعی کنید وزن خود را در سطح نرمال نگه دارید. در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، فکری برای کاهش وزن بکنید تا در مسیر پیشگیری از سکته قلبی قدم بردارید. با خوردن کالری کم‌تر و فعالیت بدنی بیش‌تر شروع کنید. می‌توانید شاخص توده بدنی (BMI) خود را بررسی کنید تا بدانید چقدر اضافه وزن دارید و توده‌های چربی در کدام نواحی بدن‌تان بیشتر است. اگر به کمک نیاز دارید، در مورد برنامه کاهش وزن با تیم مراقبت سلامت خود صحبت کنید.

پیشگیری از سکته قلبی در زندگی با دخانیات میسر نمی‌شود

اگر سیگار نمی‌کشید و قبلا هم تجربه سیگار کشیدن را ندارید یا از محصولات دخانی دیگر استفاده نمی‌کنید، هرگز هوس امتحان کردن آن را نکنید و این عادت را هیچ وقت شروع نکنید. واقعیت این است که چیزی به عنوان یک محصول دخانی بی‌خطر وجود ندارد و پیشگیری از حمله و سکته قلبی در افراد سیگاری، بسیار سخت و شاید هم غیر ممکن.

با این حال اگر به اصطلاح اهل دود هستید و ترک سیگار یا دخانیات برای شما یک چالش محسوب می‌شود، از متخصصان این حوزه کمک بخواهید تا بتوانید با استفاده از روش‌های اثبات شده این عادت را ترک و به سلامت عملکرد قلب خود کمک کنید. دقت داشته باشید که برای ترک دخانیات، یک منبع تنباکو را با منبع دیگر عوض نکنید. به صورت کلی باید سعی کنید حتی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز اجتناب کنید!

مرکز سلامت نسیم در بخش معاینات جامع قلب، قلب شمارا به طور کامل معاینه میکند و با استفاده از اکوکاردیوگرافی قلب مشکلات قلب شناسایی میشود برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مرکز تماس بگیرید

 

اشتراک گزاری این پست