AppointmentAUDIOGRAMBLOOD CELLSBLOOD PRESSUREBODY SCALEBONE DENSITYBONEBRAINCHECKUPChest_X-rayCHOLESTEROLCOLONDENTALDIAGNOSISDOCTORDROPSDUMBBELLEAREKGENDOSCOPYEXAMINATIONEYE TESTEYEGLOVEHABITSHEARTHEIGHTHEPATITISHOSPITALINHALERKIDNEYLUNGSMAMMOGRAMMASKMEDICAL PRESCRIPTIONMONITORPAPPILLSPROSTHETICPSY_2PSYCHOLOGYREPORTRUNNING TESTSCANservice-bonesservice-brainservice-checkservice-cycservice-earservice-exerciseservice-eyeservice-hearthservice-laservice-teethservice-womenservice-xraySMARTWATCHSPERMSTETHOSCOPETEETHTOMOGRAPHYURINEVACCINATIONVIRUSVital_SignWATCHWOMEN_2WOMEN_3
5 مورد از عوامل آسیب رسان به پوست

  • مواجهه با نور خورشید

نور خورشید جزء بزرگ‌ترین عوامل آسیب رسان به پوست می باشد. پرتوهای UV ، پروتئین های کلاژن و الاستین که باعث کشیده تر شدن و صاف شدن پوست می شوند، را از بین می‌برند. این پرتوها بر ملانوسیت‌ها تاثیر می‌گذارند که می‌تواند منجر به تغییر رنگدانه‌های پوست شود.  مواجهه دائم و زیاد با نور خورشید درنهایت می تواند باعث ایجاد چین و چروک و ایجاد لکه های پوستی مسوم به لکه پیری و متاسفانه سرطان پوست شود. برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی که در اثر آفتاب ایجاد می‌شود ، Donna، متخصص پوست، مو و زیبایی توصیه می‌کند در اواسط روز که پرتوهای خورشید در شدیدترین حالت خود قرار دارند، از مواجه با آفتاب خودداری شود، لباس‌های محافظتی مانند کلاه پوشیده شود و از یک ضد آفتاب با طیف گسترده محافظتی استفاده شود که در برابر اشعه UVA و UVB از پوست محافظت می‌کند. توجه شود که برای حفظ تاثیر ضدآفتاب، باید هر دو ساعت یکبار مجدداً از آن استفاده کنید.

شاید برای شما جالب باشد؛ پوست و فصل تابستان

عوامل آسیب رسان به پوست رادیکال آزاد

  • رادیکال های آزاد

یکی از راه‌ هایی که خورشید به پوست آسیب می‌زند، تولید مواد مضر به نام رادیکال‌های آزاد است. این مواد مولکول‌های اکسیژن ناپایدار با یک الکترون واحد هستند. پزشکان بر این باور هستند که اشعه UV خورشید می‌تواند منجر به آسیب به DNA و آسیب پوستی شود. رادیکال‌های آزاد حتی ممکن است نقشی در پیشرفت سرطان پوست داشته باشند. برخی از محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E هستند که می‌توانند به کاهش تاثیرات رادیکال‌های آزاد بر روی پوست کمک کنند. خوردن مقدار مناسب از میوه و سبزیجات تازه که حاوی آنتی اکسیدان است، برای سلامت پوست مفید است.

شاید برای شما جالب باشد؛ التهاب پوستی ناشی از بی حرکتی Stasis Dermatitis))

عوامل آسیب رسان به پوست سیگار

 

  • سیگار

پوست یک فرد سیگاری به اندازه پوست یک فرد غیرسیگاری، سالم نیست و  بعد از جراحات پوستی(با آن کیفیت) بهبود نمی‌یابد، به این خاطر است که سیگار جزء عوامل آسیب رسان به پوست است. پوست چنین شخصی به راحتی به سمت چین و چروک میرود. چراکه سیگار کشیدن باعث می‌شود رگ‌های خونی تنگ‌تر شود و این باعث می‌شود میزان مواد مغذی و اکسیژن موجود به پوست کاهش یابد. در نتیجه، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، به این معنی که به راحتی نمی‌تواند به شکل اولیه برگردد.

شاید برای شما جالب باشد؛ ارتباط بین رژیم غذایی و افسردگی

 

عوامل آسیب رسان به پوست محرک ها

  • محرک ها

مواد شیمیایی مورداستفاده در مواد شوینده می‌توانند باعث ایجاد پوست قرمز و تحریک شده و آلرژی شوند بنابراین محرک ها جزء عوامل آسیب رسان به پوست محسوب می شوند. این مواد همچنین می توانند باعث درماتیت تماسی شوند که باعث تحریک و پوسته پوسته شدن و حتی سوختگی شیمیایی می شوند. افرادی که ذاتا پوست حساس تری دارند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد واکنش با این مواد شیمیایی هستند. ساده ترین راه برای محافظت از پوست در برابر مواد تحریک‌کننده، جلوگیری از تماس مستقیم با این مواد است. این کار را می‌توان با پوشیدن دستکش هنگام تمیز کردن و شستن ظرف‌ها یا استفاده از محصولاتی که آسیب کمتری وارد می‌کنند، انجام داد.

شاید برای شما جالب باشد؛ آیا واکسنی برای جلوگیری از بروز زوال عقل وجود دارد؟

عوامل آسیب رسان به پوست اشک ها و لبخندها

  • اخم ها و لبخندها

با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و دیگر کاملا به حالت اول برنمیگردد. بدین طریق حتی اگر اخم نکنیم و نخندیم، پوست شروع به چروک شدن می کند. ما نمیگوییم که زندگی روزمره خودتان را نداشته باشید یا حالت های خاص چهره که مختص با شرایط درونی انسان است را در چهره یتان نشان ندهید، چرا که غیرممکن است اما پیشنهاد میکنیم برای محافظت از پوست لااقل از ضدآفتاب استفاده کنید.

 

مجموعه سلامت نسیم با ارائه تست های غربالگری بیماری های مختلف، می تواند نگرانی شما عزیزان را در زمینه ی گسترش بیماری ها مرتفع سازد.

 

منبع: https://mdface.com/5-common-culprits-that-damage-our-skin/

اشتراک گذاری این پست